Et jafs på Hemsedals-lista mi (24.03.2014)

Ascents Breinosi (1,641m) 24.03.2014
Breinosi Nord (1,602m) 24.03.2014
Vesle Jukleeggi (1,701m) 24.03.2014
Slettind (1,592m) 24.03.2014
Søtelifjellet (1,435m) 24.03.2014
Søtelifjellet (1,594m) 24.03.2014
Fra Vesle Jukleegge mot Høgeloft, flankert av Store Jukleegge og Haukefjellet.

Morten ringte et par dager tidligere og foreslo, noe overraskende, en rundtur i Hemsedalstraktene. Jeg responderte umiddelbart positivt, og to dager etter vi i klare for tur ved Eldrevannet - i tåke! Dette sjokkerte Morten i slik grad at han helte 1l sjokomelk i sekken sin før avreise, og fikk dynket dunjakka grundig i den deilige melka.

Gleden ble desto større da vi etter hvert kom ut i sola og opp på Slettind. Så bar det ned i tåka igjen, og opp i et skar, før vi nådde det ene Søtelifjellet. Herfra var det lett ned mot det andre Søtelifjellet, men Morten hadde igjen uflaks; kameraet lå igjen på det første. Han måtte snu og hente dette.

Blir fotografert ved varden på toppen av Slettind. Endelig over tåka!

Nå varma sola deilig, og Vesle Jukleegge - neste mål - tok seg godt ut herfra. Østryggen ble vurdert, men en stor og høy skavl høyt oppe skapte betenkeligheter. Så det ble bratt opp sørflanken i stedet - veldig bratt! Sola stekte og Morten mumlet noe om rasterreng, og fordi han hadde blåswix og ikke feller som jeg, og følgelig hadde null feste i bratta, valgte han å gå/kravle opp på alle fire. Så flatet det ut, og vi nådde toppen rimelig utkjørte. Skyene hadde manifestert seg på himmelen nå, og den varmeste delen av dagen var over.

Vi skled ned og gikk opp på Nordre Breinose, der vi bare rundet varden og kjørte på rett videre til Breinosi. Herfra var det ganske lett terreng tilbake til bilene.

En fin og trivelig rundtur i mye godvær! 9 t totalt.