Gibraltar-klippen (24.02.2014)

Ascents Rock of Gibraltar (426m) 24.02.2014
Utsyn over Gibraltar og deler av flystripa. Spansk territorium i bakgrunnen.

Vi parkerte utenfor grensa til Gibraltar, på spansk side, og slapp minst 1 t i bilkø for å komme inn i denne britiske kronkolonien. (Vi sparte også tilsvarende tid på å komme ut igjen også, så det anbefales å parkere på spansk side, om en orker eller har tid til å gå litt.)

Vi ruslet så kjapt og uproblematisk igjennom passkontrollen, men måtte vise passene, så ikke glem å ta med dette om du er i Spania, og vil til Gibraltar! Deretter krysset vi en rullebane, parallelt med biltrafikken (!)- og heldigvis var det ingen fly som kom inn for landing akkurat da. Det arbeides visst med en underjordisk løsning på dette kinkige punktet for tiden. Merkelig at det ikke har blitt gjort tidligere, synes jeg. Men flytrafikken er da også svært begrenset; 6 avganger/landinger i døgnet ble vi fortalt, alle fra/til engelske destinasjoner.

Så ble det litt asfalttrasking innover mot sentrum, da vi hadde tenkt å ta kabelbanen opp til toppen av klippen. Snart ble vi "kapret" av en guide med stor bil, som overbeviste oss om at opplegget hans både var bedre og billigere enn kabelbanen, hvor det dessuten var ganske lang ventetid. Engelsktalende guide med egen bil var et fortrinn, og inkludert inngang til attraksjonene St. Michael's Cave og The Great Siege Tunnels, samt mulighet for å holde en ape, syntes vi at vi fikk vi mye igjen for pengene. Svært effektiv bruk av tida var det også, da vi fikk med oss "alt" av betydning i løpet av halvannen time.

Det høyeste punktet var visstnok en militær installasjon, og kunne dessverre ikke besøkes, sa guiden. Det skuffet jo meg lite grann, men jeg regner nå klippen som besøkt likevel.

Vi var svært heldige med været, og så tydelig afrikansk side av stredet, noe som sjelden er mulig om sommeren pga varmedis, fortalte guiden.