Cerro Calamorro - bestigning nr 1000 (27.02.2014)

Ascents Cerro Calamorro (771m) 27.02.2014

Fikk overrasket enkelt med meg min eldste datter på fjelltur i dag, og enda det gikk taubane opp til toppen, ble hun med på trimvarianten langs veien opp i varmen. Vi la også inn en betydelig omvei mot nord og øst, for å sjekke ut Canada del Lobos-hytta her oppe, og om det var utsikt rett ned til Malaga (det var det ikke.)

Etter en del mindre utsiktspunkter og nevnte hytte, som for øvrig var et praktverk i stein - reist til den nette sum av 40 tusen euro - var vi tilbake på veien opp mot Calamorro. Vinden var også frisk i dag, og en tynn vindjakke måtte på. En rekke terrengsykkel-løyper går nedover i dette området, og vi så stadig syklister så vi på vei ned. Noen kjørte også asfaltveien i rasende fart, så det gjaldt å være våken fotgjenger her!

Nær toppen møtte vi på masse folk som hadde tatt taubanen opp, og herfra var det forseggjorte steinstier og rekkverk til toppen. Betaler man for taubanen er et besøk i "Eagles valley" inkludert i billetten. Dette er en liten, og unnskyld uttrykket; simpel zoo med noen fugletyper i bur - deriblant noen ørner. Vi klarte oss lenge med å se dette på avstand.

Vi tok en mer direkte variant ned og tilbake til bilen, der vi en stund årvåkne for trafikk bakfra fulgte sykkel-løypene. Totalt 3 t på tur, og en god del kilometer og høydemeter tilbakelagt, og jeg kunne skryte av min datter som viste seg å være i god form.

Ifølge peakbook var dette min bestigning nr 1000. Hadde jeg visst det mens vi fortsatt var på tur, skulle jeg spandert middag på Anne Synøve på taubanens toppstasjon og lille restaurant.

Moro å være på toppen av Calamorro.
Tv-mast-toppen i bakgrunnen ble besøkt dagen før.
Moro å være på toppen av Calamorro. Tv-mast-toppen i bakgrunnen ble besøkt dagen før.