Rusletur på tre lave kysttopper sør for Malaga (26.02.2014)

Ascents Cerro del Moro (970m) 26.02.2014
El Castillejo (972m) 26.02.2014
Puerto de la Media Luna (919m) 26.02.2014

Mens familien ville på sommerfugl-land i Benalmadena, ville far opp i høyden...

Kjørte nesten til Mijas, og fant en vei (ikke bomvei) som var asfaltert oppover mot en topp med masse tv-sendere på (Cerro del Moro). Fant en grei p-lomme på rundt 800 m, og la i vei i nydelig sommervær og ikke så altfor varmt. Man kan egentlig kjøre omtrent helt til toppen, men jeg ville altså ha litt trim...

Det var merka sti opp til toppen, der det blåste kraftig. Toppen var helt "ødelagt" av alle senderne, men ga fint utsyn over Costa del Sol og Benalmadena, som var vår base. På autovernet nær toppen sto det "Jeg elsker deg..." så nordmenn har vært her før meg.

Benalmadena på Costa del Sol.

Ruslet så noe ned og tilbake, der en minibuss med terrengsyklister kom opp. De skulle trille ned igjen, men var godt polstret og forberedt, så jeg. Jeg plukket med meg El Catillejo også, der det var et lite bygg på toppen med skjerming for sola, og en viss utsikt helt til Malaga. Spiste litt her og nøt godværet i vindskyggen.

Fortsatte ned til bilen, og videre på merka sti mot NV. Som jeg gjettet gikk også denne stien til en topp; Puerto de la Media Luna. Litt berg- og dalbane, før stien ble markert dårligere, og en bratt skrent opp til toppen bød nesten på litt klyving - moro. Her var utsikten mot storbyen Malaga god:

Mot storbyen Malaga.

Så i rolig tempo tilbake til bilen. 2 t på tur og en forsmak på sommeren. Å gå UTENOM merka stier i dette terrenget krever solide fjellstøvler (jeg hadde bare joggesko) pga utpreget steingrunn av pyton kvalitet, og lange benklær anbefales også, da vegetasjonen er tett og med påfallende mange planter som stikker... (Jeg holdt meg derfor bare til stiene.)