Glatt på "Jærens tak" (14.01.2014)

Ascents Brusaknuden (430m) 14.01.2014
Brusaknuden Sørskråning (416m) 14.01.2014

En lett tilgjengelig "dobbeltopp" var dagens hovedmål, som ble litt vanskeliggjort på grunn av de siste dagenes snøfall. Måtte parkere helt nede ved hovedveien (504), da veien opp til p-plassen var stengt. Ikke det at 750 m ekstra i hver retning betydde så mye, men jeg presterte til og med å legge i vei på gal vei. Snudde derfor, og gikk tilbake til bilen igjen: Nytt forsøk. Vinden var ganske frisk, men ingenting mot gårsdagens vindforhold.

Det var en grei merket sti, men et forrædersk føre: Tørr snø oppå is gir liten friksjon. Stavene redda meg fra 3-4 store nesten-uhell. Med den lille feilnavigeringen innledningsvis brukte jeg nøyaktig en time – på minuttet - til høyeste punkt i Time. Vindmøller og vind er det jeg best vil huske fra utsikten. Skrev meg inn i toppboka i kassa på varden, og gikk straks mot sørskråningen, der Hås høyeste punkt ligger. Fant ingen toppmarkering av denne, men et lite gjerde med piggtråd husker buksa mi i alle fall! Punktet må ligge på gjerdet her.

Tok noenlunde samme vei tilbake, men litt mer obs på glatte ispartier og glaserte steiner nå. Jammen kom ikke sola fram for fullt også! To ungdommer kom ruslende opp, og ville bestige Jærens høyeste punkt. Jeg advarte dem om isforholdene og ønsket dem lykke til.

Tilbake ved bilen etter drøyt 1,5 time på tur.
(Denne kan man jo gå langt raskere på sommerføre og med start oppe på p-plassen!)

Veien opp til p-plassen var stengt på denne årstiden.