"Sterk kuling ved Lindesnes" (13.01.2014)

Ascents Kaldåsknipa (504m) 13.01.2014
Kaldåsknipa Vestskråning (487m) 13.01.2014
Toppen sett fra Rovedalsvannet i sørøst.

Fryktelig værvarsel i dag; opp mot sterk kuling på Lindesnes, bare et par mil lenger sør, og snø, mest snø på ettermiddagen. Hadde kvelden før installert meg på Rosfjord camping med elektrisk varmevifte i bilen, og var klar for morgentur i blåsten. Det er jo ingen sak med denne vesle toppen, og når man har skikkelig tøy. Parkerte rett ved veien som går opp til Kaldåsknipa fra sør, den var stengt med bom. Vinden reiv døra opp da jeg åpna den. Jo da, her skulle det bli tur i vind, ja!

Etter å ha tatt på meg vindjakka, balaklava og alpinbrillene, ruslet jeg i bedagelig tempo oppover veien, i håp om en vill naturopplevelse. Syntes det var skuffende lite drag i vindkasta foreløpig, men det skulle ta seg opp. Jeg gikk bevisst langsomt, for ikke å bli så altfor svett. En uvant dyp rumling hørtes iblant, var det ras? Nei, det var vindkasta som pisket over nutene.

Nothing's gonna stop me now...

Tok en «selfie» med mobilen i god tid før toppen, da jeg ikke var sikker på om jeg våget å ta opp kameraet ved toppvarden. Denne ligger like nord for det kjempemessige tårnet, og heldigvis i lo for vinden; jeg var litt redd for isnedfall fra tårnet – det var varslet med skilt også.

Mot slutten røsket vinden skikkelig, og jeg måtte bruke stavene for å holde balansen. Opp den lille knatten på slutten krabbet jeg på alle fire, for å unngå uhell, tok på varden, og krabbet noen meter ned igjen, før jeg vågde meg på beina. Artig! Så «sjanglet» jeg videre ned i vestskråningen, der flere varder lokket og dro. Med gps-en fant jeg den rette, en liten unnselig en. Her var ikke vinden så hard, så jeg tok et par bilder, før jeg la returen over toppen med tårnet, og så veien ned igjen. To kommunetopper på en dag som dette - fantastisk! Men toppen levde opp til navnet sitt; KALDåsknipa.

Ikke rare kommunetoppen i Farsund, liggende i vestskråninga til Kaldåsknipa. Tre små steiner. Har nok vært en liten varde, men øverste steinen må ha flydd bort i et uvær.

Var snaut 1,5 t på tur. Dro nå på Sørlandsbadet i Lyngdal og trente og badet, mens jeg venter på bedring i været.