Kjølig fottur (25.11.2013)

Ascents Kvitingane (1,426m) 25.11.2013
Leinenøsane (1,426m) 25.11.2013
Visits of other PBEs Kvitingatn tursti 25.11.2013
Fra Kvitingane mot Vavatn og Ranastonge (t.h).

Etter Hallenuten hadde vinden roet seg litt, og jeg kjørte videre inn Grønndalen, som var ganske hvit nå, og opp Hydalsvegen. Her var jeg i våres på nydelig vårskitur på Ranastonge. Det ble i grunnen ikke fullt så nydelig i dag...

Parkerte på p-plass markert her på pb, og fulgte stort sett sporet som er publisert her opp til toppen. Hele tiden hadde jeg vinden i ryggen, og den økte på - kunne bare glede meg til returen, og å få den midt i fleisen. Det var bare et par minusgrader, men sola glimret med sitt fravær, og i vest var det mørkt, dystert og grått. Langt øst virket det som om været var glimrende.

Etter Skardsberget (1373m) var det tidvis litt artig rygg bortover. Stort sett ganske avblåst i høyden, og noe isete - i alle fall i stitråkket. Ski hadde vært helt umulig her nå, man må betraktelig høyere, tror jeg. Noe løssnø hadde føyket sammen et sted, og plutselig sto jeg i snø til knes, med snø i skoa som resultat.
Tok noen kjappe bilder og litt drikke på toppen (Kvitingane) og plukket også med meg Leinesane, og skrev meg inn i toppboka som nr 2 for vinteren.

I le for varden her skiftet jeg til balaklava og alpinbriller, for nå var vinden jammen frisk! Tok en noe mer direkte variant tilbake til Skardsberget, der jeg prøvde mest mulig å gå på den hardblåste skaren, der denne fantes. Gikk også over Holsteinåne litt lenger mot øst, da dette var lettere. Broa var borte, så det er nok en sommerbro.
2,5 t på tur

Dramatisk lys over Leinesane - tatt fra Kvitingane.
Fottur i slutten av november!