Høgåsen i lav høstsol (24.11.2013)

Ascents Høgåsen (314m) 24.11.2013

Fra rv 319 tok jeg opp Seterveien - et passende navn på denne bratte og smale grusveien (godt det ikke var isete og glatt her!) - og parkerte på en fin lomme like før Høyensetra. Startet i skyggen - høstsola er jammen lav nå - og fulgte grei - skogsvei innover mot vest. Så rundt en liten bratt ås, og på morsom sti videre og inn i sola.
Sørøst for Høgås-platået er det en bratt fjellvegg, og vest for denne gikk stien bratt opp. Så innover i relativt åpen skog til høyeste punkt, markert med to steiner. Liten utsikt her, så jeg vendte tilbake et stykke, og ut til noe som var merket som et utsiktspunkt. Det var det også, med fin utsikt mot havet i sør.

Fra utsiktspunktet 500m sør for høyeste punkt på Høgåsen. Mot Holmsbu/Rødtangen.

Hadde tenkt å lage et lite bål, men det blåste for mye. Lenger nede var det le, men her var det skygge og heller ikke noe utsikt, så øksa ble med ubrukt tilbake igjen.
1,5 t på tur i moderat tempo.
Det passet bra å kjøre hele veien hjem til Valdres igjen nå, så var i alle fall finværsdagen ikke helt bortkasta.
Svelviks tre pf>100m-topper er dermed i boks. På tide, da dette tross alt er kommunen jeg ble født i.