Sønstebyåsen i Svelvik (23.11.2013)

Ascents Sønstebyåsen (291m) 23.11.2013

Etter flere dager med vedsjauing sammen med min kjære far, tok vi en "roligere" dag. Det betød en anledning til en liten pf100-tur på morgenkvisten.
Parkerte i tjukk tåke og -4 grader like ved Ebbestad skole. Veien videre innover her var stengt med bom, og jeg angret litt på at jeg hadde satt igjen sykkelen i garasjen til farfar. Samtidig var det såpass kjølig i skodda, at det var like greit.
Noen toppmarkering fant jeg aldri i skauen, men sola kikket i alle fall fram over skoddeheimen. Det går flere stier både her og der i området, men ingen som leder akkurat til høyeste punktet.
Droppa også toppbilde i skauen her (!) og fulgte sørryggen til det brått ble stopp; en 10-15 m høy tversgående skrent gjorde at mine planer om å plukke med meg Ebbestadkollen ble skrinlagt, da jeg skulle rekke et ærend i Drammen også.
Tilbake ved bilen etter 1 time, og her lå skodda fortsatt, kjølig gitt! Har flere ganger i høst trodd at "denne toppen må være den siste til fots i 2013", men vinteren kommer jo aldri...

Delvis på stier i skogen...