Holtelifjellet fra nord (29.09.2013)

Ascents Holtelifjellet (1,152m) 29.09.2013

Etter turen med familien til Rauddalsfjellet, dro de hjem, mens jeg ble igjen for en liten rusletur på egen hånd. Hadde ikke funnet noen sti til denne toppen i min kjappe Research på forhånd, så det ble korteste veien fra veien i nord.

Parkerte like nordøst for Grøsetvatnet, og fulgte en gammel skogsvei 500 m mot sør. Så ble det gps-kurs opp i skogen. Ganske lett å gå her, for skogen er slett ikke tett, og rutevalget var rimelig tørt også. Kan anbefales som vei opp, om det ikke finnes god sti til toppen fra en annen side.

Snart forsvant skogen, og terrenget ble enda mer lettgått, og litt utsikt ble det også. Sola skinte og alt var i grunnen bare ok. Jeg gikk i svært moderat tempo, og nådde toppen etter 3 kvarter. Mot slutten var den en utydelig sti/tråkk på skrå - men denne ledet ikke rett til topps. Tok en god pause ved varden og nøt været og utsikten. Så ingen tydelige stier som ledet til toppen her.

På toppen - ser mot Nystølvarden.

Fulgte noenlunde samme vei ned igjen også, og jammen kom jeg ikke over en slags sti eller et tydelig dyretråkk nede før den gamle skogsveien. Gps: 32 V 511803 6732625 på 930 moh - i tilfelle andre vil utforske denne stien oppover.