"Jubileum" på Langeskavltind (24.08.2013)

Ascents Kvitevatnet Sør for (1,591m) 24.08.2013
Langeskavlen (1,878m) 24.08.2013
Langeskavltinden (2,014m) 24.08.2013
Panorama mot NV fra toppen av Langeskavltind.

Kjørte inn Koldedalsveien kvelden i forveien. Skiltet her sier: Anleggsvei - dårlig standard. Sant nok, sant nok! Sov i bilen, og startet tidlig kl 06:15, siden jeg hadde avtale hjemme for kvelden.

Det gikk radig den første kilometeren mot nord, men så ble jeg stoppet av elva fra Kvitevatnet. Fant ikke noe sted å vade denne, før jeg kom helt dit t-stien krysser elva. Her gikk det greit, med stavene som meget god hjelp!

Opp til et lite vann hvor jeg tok frokost. Videre over en liten rygg med mye løs stein og ned mot nordvest i retning Urdanosbreen. Her stemte ikke mitt gamle kart og terrenget lenger, siden breen har trukket seg tilbake. Et helt lite vann har dukket opp under der det en gang lå en bre. Kunne heldigvis lett krysse munningen ved dette vannet i sørøst.

Svingte nå mer mot NØ og så vidt opp på blåisen, som var perfekt å følge langs kanten - hele tiden på is. Slapp dermed mye løsgods. Opp i sadelen på Langeskavl-ryggen - mye løst her, men ganske snart fant jeg et stort snøfelt på ryggen oppover.

På toppen etter drøyt 2,5 t, og kunne nyte herlig utsikt i knallvær! Særlig interessant var det å rekognosere med tanke på at jeg har igjen Sagi og Melkedalspiggen... Dette var også min 2k nr 200 - jubileum!

Vakkert mot Urdanosbreen fra toppen "Sør for Kvitevatnet."

Pf-100-topper
Lett retur ned til sadelen, og i ganske greit terreng opp til Langeskavlen. Brukte vel 45 min på denne biten. Trodde først det var varden ved den bratte knausen ved øststupet som var toppen, inntil jeg sjekket med gps-en, og så at det var en knaus 100m mot vest som var høyeste punkt. Den så - ved nærmere ettersyn - også ut til å være litt høyere, ja.

Ville nå rett mot "Sør for Kvitevatnet" og styrte rett ned steinura i sør, løst og pyton her! Fant etter noe tid noen snøfelter som hjalp litt på, og kom ned til Kvitevatnet. Rundet dette i lettgått terreng i sørøst, og skjente rett opp brattlia mot toppen. Måtte finne en brukbar rute her, for det var en del bratte og våte sva som måtte unngås. Nå kom det noe tåke, så jeg småløp de siste meterne for å få sikt - ikke minst over veien ned til bilen igjen. Tåka forsvant igjen, men jeg satte kursen mot øst med en gang toppen var nådd, og i lettgått terreng ned til bilen.
5:40 på tur

Ruta ned (sørover) fra Langeskavlen gikk mye i løs ur, og anbefales ikke.