Ommane - mager trøst (23.08.2013)

Ascents Ommane (1,771m) 23.08.2013
Dette kunne gått langt verre, Øyvind! Har filma også, om du vil ha snuttene...

Avspaseringsdagen som skulle bli årets tur, ble noe redusert både pga fallulykke - som heldigvis ikke endte i verre ting enn en helikoptertur for Øyvind K. - og pga nysnø i nordhellingene over 2000m. Da ikke Morten ville lede opp de snødekte hyllene på nordegga til Styggedalstind, spurte han meg. Jeg hadde gått opp her under tørre forhold, men hadde fått tau ovenfra i sin tid, og var heller ikke lysten på å lede. Dermed ble klatreplanene lagt på is, på 2070 meters høyde.

Apropos is; vi fikk likevel en fin tur på Jervvassbreen, og det var synd vi ikke hadde med skikkelig breutstyr (og at jeg droppa stegjerna...). Mektige formasjoner og en tynn lekker snøbro over en megadyp sprekk var noe av spenningen. Det ble også litt FOR spennende da terrenget ble brattere og snøen hardere, og jeg knapt fikk sparket trinn i snøen.

Returnerte over Ommane i tungt terreng. Morten mente å huske at dette kunne være en 100-pf-topp, men kom på at han husket feil først da vi sto på toppen.

Tung retur ned løs og bratt fjellside, før det ble lettere tilbake.

9,5 t på tur

Missing title

Written by oyvindkjos 25.08.2013 23:12

Hei Ole Petter! Takk for hyggelig turfølge på en tur som desverre ikke gikk helt som planlagt! Fint hvis du kan sende meg filmsnuttene på mail eller dropbox. oyvind.kjos@gmail.com