Nyttig gps-spor - og siste topp i V Slidre (21.08.2013)

Ascents Kvithovd (1,001m) 21.08.2013
Visits of other PBEs Kvithovd utsikt øst (990m) 21.08.2013
Varde på Kvithovd (987m) 21.08.2013
Ganske nær toppen er et fint utsiktpunkt - her mot Jotunheimen.

Hadde forberedt meg til denne - heldigvis - og lastet ned gps-sporet fra peakbook! Kjørte litt lenger og forbi starten på gps-sporet, og fant en grei liten plass å stå her: 32 V 501601 6776237 på 710moh. På vei et stykke, fram til veien slutter ved en låst bygning av noe slag. Her fortsatte jeg først rett fram forbi et stabbur, men så at sporet gikk opp til høyre. Tilbake igjen, og jammen gikk det en sti bratt opp i nord-vestlig retning.

Denne stien er delvis skiltet, men gps-sporet var godt å ha, for her tar en av flere ganger oppover. Noe høyt kratt og litt trang sti opp en gammel skogsvei. Snart ble det litt utsikt, og jeg kom til en diger varde av trestokker. Forbi denne var det ganske snart skiltet "Utsikt", men jeg fortsatte først mot toppen. Her var det ikke utsikt, men noen steiner utgjorde en varde på gresset og en benk sto nær ved, og etter å ha forsikret meg om at dette var høyeste punktet, gikk jeg gjennom skogen litt nedover til utsiktspunktet. Fint her, og kasse med bok. Greit ned noenlunde samme vei, og en snaut time på tur totalt.

Dette var siste toppen i Vestre Slidre, og nå gjenstår bare en del topper i Vang og Øystre Slidre, før Valdres pf100-lista er gjort.

Synd

Written by mortenh 21.08.2013 22:41

Synd du ikke fikk med deg den vestre utsikten. Den er utrolig flott, og egentlig det beste ved hele fjellet. Nydelig utsikt mot Slidrefjorden, Vang og Jotunheimen.