Siste i Sør-Aurdal; mellom kuer og sauer (14.08.2013)

Characteristic Jogging
Ascents Svarttjernknatten (944m) 14.08.2013

En passende tur i nærområdet etter en lang planleggingsdag på skolen. Med ferdig pakket turbil er det ikke lenger noen sak å reise på tur rett etter jobb. Alt er i bilen. Skiftet derfor til joggeantrekk ved veien oppi Leirskogen, og la i vei oppover brattbakkene. Det er en del stigning her, og god treningseffekt.

Rett etter den første grinda måtte jeg forbi en stor flokk kuer. Tar det litt rolig da, for jeg vil ikke skape panikk i flokken - det har lille JEG alt å tape på blant kjøttbergene. Etter en ny grind, krydde det med sauer.

Oppe ved Svarttjernet skar jeg litt til skogs, men fant snart gamle traktorveier som ledet øst for toppen, og nesten helt opp. Da jeg var nord for toppen, tok jeg av noen få meter opp i skogen. Toppunktet hadde lite utsikt, og var markert med en liten bolt i fjellet. Tok bilde av denne, men gidder jammen ikke å publisere dette. Trærne virket høyere litt i vest, så jeg måtte sjekke for evt høyere punkt, men det fant jeg ikke. Trærne var bare høyere der...

Fulgte traktorveien ned, men denne ledet i gal retning etter hvert, og det kan late til at den går sørvestover (sør for Svartetjernet) til Skardsætri. Sjekket ikke dette ut, og rota litt hit og dit i skauen, før jeg kom inn på veien igjen, og jogget ned igjen. Dette var siste pf100-toppen i Sør-Aurdal, uten at de helt store følelsene meldte seg av den grunn.