Cirspitze west (26.06.2013)

Characteristic Via ferrata
Ascents Cirspitze west (2,520m) 26.06.2013

Etter Tridentina-klatringa på formiddagen, så plukket jeg med meg Grand Cir Vesttoppen på ettermiddagen. Parkerte like øst for den store p-plassen i Gardena-passet. Dermed slapp jeg 4 euro i p-avgift (for en dag).

Fulgte stisystemer oppover mot nordvest, og så folk oppi renna, så det var tydelig hvor jeg skulle. Jeg hadde dessuten vært på Grand Cir (hovedtoppen 2592m) tidligere, og kunne orientere meg i forhold til denne.

Da jeg nådde renna, tok jeg på meg hjelm. Det var bratte vegger på begge sider oppover her, og folk over meg. Snart overhørte jeg en dame som sa ifra til noen at dersom de skulle klatre ferrataen opp, så måtte de ta av til venstre her. Øverste del av renna var primært beregnet for retur! Kjekt å høre dette, for jeg hadde akkurat gått like forbi stien hun pekte på, som gikk rundt et hjørne.

Ja, visst! Her startet det med en liten stige og en utsatt og bratt klippe, sikret med wire! Kult! Denne ferrataen var hakket tøffere enn forventet, og vanskeligere enn den som går opp til hovedtoppen, slik jeg husket det. Likevel var det ikke noen problemer opp, men da jeg trodde at jeg var helt oppe, dukket det opp et spir med wire. Moro! Det var ikke noe dansegulv på denne toppen, akkurat, men plass til et lite stålkors. Jeg hadde brukt en time opp i moderat tempo.

Så vek jeg plassen for et ungt kjærestepar, som sa at de bodde i området. Nede fra "spiret" måtte jeg bare utforske den lille toppen like i nord også, og fikk fint bilde av "spiret" jeg nettopp hadde gått ned! Gikk så returveien i renna ned igjen. Øverste del (ned til starten på renna, og litt i denne) er sikret med wire.
2 timer på tur totalt.

Så var det bilkluss igjen! Frontlysene ville aldeles ikke skru seg av. Jeg parkerte for natta ved bilverkstedet i La Villa, og lot bilen stå på parklys i det minste, så trakk jeg ikke for mye strøm fra batteriet. (Bilen startet neste dag også. Bra batteri. Fikk byttet et rele neste ettermiddag.)