Stoppet av mår! (25.06.2013)

Ascents Sassongher (2,665m) 25.06.2013
Sassongher pinnacle north (2,575m) 25.06.2013
Panorama fra toppen mot sør (Marmolada) og SV (Sellagruppen, med Piz Boe som høyeste topp.)

Sassongher var et passende "oppvarmingsfjell" første penværsdag i Dolomittene. (Jeg hadde ufrivillig måtte ta første dagen (mandag) som hviledag pga stort snøfall og elendig vær. Ikke det man venter i slutten av juni i Nord-Italia!)

Jeg sto parkert ved basen for heisen "Col Pradat", som ligger i Colfosco, nær Corvara in Badia. Jeg tok gondolen opp (8E tur/r) for å spare beina litt. Det kom til å bli nok turer framover.

Fulgte stien 4A nordvestover gjennom furukrattet - greit å gå her - og horisontalt! Jeg ble imidlertid for ivrig og tok opp et uttørka elveleie mot nord. Det ble nok kortere rute, men det anbefales å følge sti 7 (skiltet) til Sassongher. Snart kom jeg inn på snø, men det var likevel svært enkelt opp i skaret nord for toppen. Stikryss med skilt her.

Det gikk så greit videre et stykke sørøstover også, før en rundt 20-30 m brattere skrent med wire (via Ferrata). Dette ble forsert uten den helt store nytten av wiren, tross snø og is. Nådde toppen på rundt 2 timer. Metallkors og boks med bok inni. Herlig utsikt, men Marmoladagruppen lå i skyer.

Returnerte samme vei, men plukket med meg en artig "finger" nord for toppen på veien ned.
60 m pf totalt, men de siste 5 meterne på fingeren/pinakkelen var skikkelig klyving på løst fjell, men lite utsatt. Artig sak!

Nede ved stikrysset mellom rute 4 og 7 (der jeg burde ha tatt opp), la jeg meg i sola en halvtime. Så fulgte jeg furukratt-stien tilbake til taubanen, og tok denne ned. (Sparer rundt 300 hm).

Ved bilen igjen etter snaut 5 timer på tur, men den ville ikke starte!!!
NAF redningstjeneste ble løsningen, og en italiener var på plassen 1 time etter at jeg hadde ringt Norge! Han fant bitemerker og hull i dieselpumpa, som var av gummi. En mår hadde krøpet opp i motoren om natta for å varme seg, og hadde testet ut smaken av norsk gummi! Enden på visa ble 550 kr, men det tok bare to timer totalt - fantastisk!

Sov på Colfosco Camping i Corvara, og fikk en etterlengtet dusj!