Snøvassing - igjen, og Valdrestopp nr 100 (07.05.2013)

Ascents Langtjernåsen (828m) 07.05.2013

Trodde snøen grovt sett var borte i solhellingene under 850 meter i kommunen, men fikk annen erfaring. Likevel; nydelig vær og varme sørget for en fin tur i dag.

Parkerte ved Goplerud bom, da jeg hadde med meg sykkel, men kom ikke lenger enn et par kilometer med den heller. Deretter ble det mye snøvassing, og dypere snø jo høyere opp mot toppen jeg kom - og snøen var råtten. Bushfighting og råtten snø i motbakke - jo, jeg har opplevd stiligere turer. Fant noen bare rabber her og der, og særlig der det var brattest, og søkte dette på vei opp.

Fin utsikt mot Vassfaret fra toppen.

Fin utsikt på toppen, som ble nådd etter 1,5 t omtrent. Dette var Valdres pf100-topp nr 100, men ikke den store jubileumstoppen, synes jeg. God pause og mat på toppen, før jeg fulgte sporene et stykke tilbake, og skrådde ned i bushen. Fant etter hvert en gammel traktorvei, der det i alle fall ikke var tett vegetasjon (men fortsatt en del snø).

3t på tur.
Nå gidder jeg ikke å prøve skogstopper i Valdres før etter 17.mai - tror jeg.

Fottur i etter hvert mye snø.