En dryg joggetur jeg ikke vil glemme så fort! (30.04.2013)

Ascents Ulriken (643m) 30.04.2013

Var i Bergen med 10.klassingene mine, da min datter, som er en av elevene, spurte sin far om han ville bli med på en joggetur! En historisk invitasjon, som jeg kvidde meg for å si nei til. Ikke det at jeg ikke er glad i å jogge, for det er kanskje jeg som har inspirert henne til denne form for fritidsaktivitet, men jeg hadde ikke tatt med meg løpeutstyret mitt på skoleturen. Dette fordi jeg ikke trodde det ville bli verken tid eller vær til jogging. Men nå skinte sola...

Enden på visa ble at jeg kjøpte litt utstyr, svidde av 700 kr - hva gjør man vel ikke for barna sine? - og stilte opp utenfor vandrerhjemmet i sentrum, og mens romvenninnene hennes hoderystende la ut på shoppingrunde, jogget far og datter gjennom Bergens smale gater.

Jeg ville ha oppoverbakker og lite trafikk, så vi løp halvveis opp mot Fløyen, og fulgte veier i retning Bjørndalen. Der fikk Anne Synøve nok, og ville snu. Jeg hadde derimot fått "lock-on" på Ulriken - en ubesteget topp, og vi skilte lag.

Stien herfra opp til Ulriken var for bratt og ulendt og tung til å jogges, så jeg gikk opp. Mot slutten møtte jeg snø, og oppdaget også at høyeste punkt lå litt lenger borte. Vinden pep og et snøvær var på vei, men ikke tale om at jeg ville snu nå. Jeg var altfor dårlig kledd for forholdene som nå fulgte, men lot det stå til, under filosofien om at så lenger jeg løper holder jeg meg varm.

Toppen ble nådd i det snøværet satte inn og traff meg rett i ansiktet. Noen kjappe bilder med den nye smarttelefonen ble tatt, før jeg hoppet nedover i snøbakkene i sør. Kom etter hvert inn på noen stier mot "Montana", og snart varmet sola igjen, og vinden avtok. Skjønte nå at jeg ikke rakk avtalen på Peppes Pizza, og fikk varslet den andre læreren på turen.

Det gikk noe tyngre gjennom Bergens gater tilbake til YMCA i sentrum, men en herlig lang og befriende og spesiell treningstur var i boks, sammen med en ny fjelltopp!

2:40 på tur, men ikke noe gps-spor. Får lære meg å overføre bilder fra mobilen snart, og legge ut "bildebevisene" seinere.

Hehe

Written by 500fjell 02.05.2013 00:20

Godt at dattera har begynt å vise interesse for slik trening da! Husker selv jeg ble sjokkert da søstera mi sa at hun skulle opp i Skuibakken for å løpe motbakkeintervaller her om dagen!! Og hun som alltid har hatet turer der man må opp...