Midtknatten - tidlig fottur (24.04.2013)

Ascents Midtknatten (667m) 24.04.2013

På vei til Vestfold hadde jeg god tid, og siden været var bra hadde jeg slengt med meg turutstyret i bilen. Alt ved Begnadalen stoppet jeg, siden jeg ville sjekke forholdene på Midtknatten. Nær Hougsrud på Austsidevegen, som går nord for E16, var det skiltet mot Stamskollen. Jeg kjørte opp veien noen få hundre meter, før det var stopp pga snødekke og is på rundt 260 moh. Greit nok, jeg ville jo ha meg en liten tur.

Sammenrast tårn på toppen.

Fulgte veien oppover (se gps-track) et stykke, inntil jeg skrådde over en bar hogstflate og satte kursen mot nordryggen på fjellet. Selvsagt var jeg for utålmodig, og rotet meg opp i svært bratt og ulendt lende, før jeg kom opp på ryggen, som bød på helt annet føre; 30-40 cm råtten snø! Noen steder ante jeg at en sti må gå her, men den fikk jeg liten glede av.

Vel oppe etter nesten en time. Liten utsikt, og et sammenrast lite tårn – ikke mye å rope hurra for. Jeg hadde ikke fått nok av bushfighting og spenning, så jeg fortsatte vestover, og ville så ta meg ned i bratta i sør – vel vitende om at dette var et prosjekt som kunne føre til at jeg gikk meg fast. Men jeg hadde sett – på veien opp – at det burde la seg gjøre å finne en vei ned, og dette gikk overraskende greit. Likevel var dette et rutevalg jeg aldeles ikke anbefaler og neppe gjør igjen.

Litt nedover på veien så jeg skiltet blåmerket sti opp mot Stamskollen, og tok med meg denne også. Også på stien her lå det noe snø – det var nok en uke for tidlig å gå her. Toppen bød på begrenset utsikt, men hadde i alle fall et tårn som fremdeles sto, og en postkasse med bok.
Tilbake ved bilen etter 2 timer på tur. Årets andre lille fottur/topptur i Valdres, og det før vi skriver mai. Det er imidlertid fortsatt noe for tidlig i skogen over 5-600 meter, og særlig i nordvendte hellinger.

Veivalgene mine til Midtknatten anbefales ikke...