Trimtur opp hoppbakken (21.04.2013)

Ascents Løkjeshøvda (699m) 21.04.2013
Hoppbakken var ganske avsmeltet, men snøen lå fortsatt lenger oppe.

Etter bomturen til Flya, der jeg overraskende møtte på stengt bom ved Beitostølen, ble det heller en liten trimtur - og årets første fottur - opp hoppbakken på Løkjeshøvda. Parkerte ved denne, og var lur nok til å ta på gamasjer, selv om det var lite med snø så langt jeg kunne se opp lia. Kostet kjapt opp brattene, og var oppe ved en mast etter rundt 10 minutter. Dette var ikke toppen, og nå kom snøen brått, og den var dyp, og med en skare som slett ikke holdt. Framdriften sank dramatisk, og jeg konstaterte hva jeg egentlig hadde trodd hele tiden; fottursesongen har ikke riktig startet opp i Valdres ennå.

Etter nye 10 minutter nådde jeg det som må være toppen, uten å finne verken toppvarde eller utsikt; bare granskog. Gikk litt rundt omkring, og fikk litt utsikt på et lavere punkt i nordøst, samtidig som gps-en pep og sa at toppen var her. Det gikk fotspor langs en hvitmerket sti eller noe (hvite treklosser i trærne.)

Tok det forsiktig ned igjen, siden det var svært bratt terreng nær hoppbakken. Stavene var gode å ha. Nå satte den varsla vinden inn også, og det var like greit med en kort liten 40-minutters tur i dag.