Valdresflya har åpnet! (08.04.2013)

Ascents Fisketjernnuten (1,527m) 08.04.2013
Nørdre Gluptinden (1,555m) 08.04.2013
Søre Gluptinden (1,590m) 08.04.2013
Gråhøe (1,779m) 08.04.2013
Kvernhøe (1,688m) 08.04.2013
Store Nuten (1,541m) 08.04.2013
Tjørnholstind (t.v) sett fra Fisketjernnuten. Deilig med nærkontakt med Jotnene igjen...

At jeg passerte bommen ved Beitostølen så seint som 28 minutter etter at Flya offisielt hadde åpnet for våren, skyldtes at guttene krevde å få haik til VGS, da jeg likevel skulle i retning Fagernes på morgenen, samtidig som de ikke ville stå og vente på at skolen skulle starte.

Alene i bilen, i Båtskaret rådet reineste halleluja-stemningen; været var topp, og endelig startet vårskitur-sesongen for alvor! I nærheten av "Raude-Steinen" fant jeg en ørliten utfrest p-plass for maks to biler. Klokka var 9.05 da jeg la i vei i retning Fisketjernnuten med grønn Swix og full vinterbekledning på. (-11 grader og lett bris)

I stigningen opp mot denne vesle toppen, tok jeg på skifellene, og sto på dagens første mål etter en time. Så kunne jeg skli i sikksakk på hard vindblåst skare, og sette kursen mot Gråhøe i øst. Greit føre, og et spor etter hundespann gjorde det lettere å gå et stykke. Fellene kom på igjen oppunder Gråhøe. Noe overrasket så jeg at det lå tett med skyer bare 1-2 mil mot øst! Jammen flaks at jeg kunne være i sola hele dagen.

Gikk på beina ned mot Kvernhøe, og tok en god rast i solhelliga her, hvor vinden var helt fraværende - nydelig! Så med feller på opp på denne toppen.

Tok fellene av, og skled så lett ned mot N. Gluptinden, som ble besteget til fots på panserhard vindblåst skare. Artig liten topp dette. Gikk like gjerne på beina ned fra denne, og opp på Søndre. Videre på ski mot Store Nuten, hvor jeg underveis tok en liten brattbakke på beina, litt på ski, og så satte igjen skia, og ruslet på beina til toppen.

Etter Nordre Nuten ganske lett, men noe langt, tilbake til bilen. Den siste kilometeren gikk ganske tungt i grunnen, for jeg hadde nok spist litt for lite. Samtidig hadde jeg jo 3 mil utenom løyper og mye berg og dalbane i beina allerede, så jeg fortvilet ikke over "dårlig form."

8 timer akkurat, og en deilig vårsesong har så vidt begynt!