Skarvemellen på vått skiføre (09.04.2024)

Ascents Skarvemellen (1,267m) 09.04.2024 10:52
Visits of other PBEs Skarvemellen parkering nord (907m) 09.04.2024 09:53
Skarvemellen stikryss (1,139m) 09.04.2024 10:33

Endelig følte jeg for å legge skituren litt lengre bort enn Aurdalsåsen og Makalaus, og med litt mer høydemeter. Gleden var stor, og enda bedre var det at sola holdt seg framme helt til jeg var oppe på toppen.

Tok på avkutta kortfeller på Nansen-skia, og labbet i vei i våt snø. Hadde hele fjellet alene i dag, virket det som. Det gikk svært lett oppover, følte jeg, og det var en meget god følelse.

Det virket som det skulle skye skikkelig til, men gjorde det først i det jeg ankom toppen.
Mot Rundemellen.

Fikk litt motvind, og fordi øynene mine renner noe voldsomt for tiden under slike forhold, tok jeg på meg alpinbrillene. Da gikk det helt utmerket.

Toppen i sikte.
Liker Skarvemellen! Den blir til en smal egg etter hvert, ulikt mange Valdres-topper.
Toppen bød også på ørlite klyving. Så deilig.

Var direkte overrasket over å nå toppen på under timen, og tar det som et tegn på at jeg har kommet opp på et nytt nivå i behandlingen. Gid det varer - og blir enda bedre. Jeg nøt denne turen mer enn på lenge, og fikk nytt håp om å klare en skitur på Valdresflya før sommeren setter inn.

Første gang på flere år at jeg er her igjen. Det føltes veldig godt!

Nedfarten bar preg av trå glid og nede under tregrensa i begynnende råtten snø.