Ettermiddagstur til Store Sendehornet (26.03.2013)

Start point Tomashelleren (1,495m)
Endpoint Tomashelleren (1,515m)
Ascents Store Sendehornet (1,503m) 26.03.2013
Panorama fra Store Sendehornet mot øst og Bitihorn.

Jeg hadde gått opp til Tomashelleren dagen i forveien, og vært på Morgenskitur til Høgegge og Vennisfjellet. Nå hadde jeg spist og drukket litt på hytta, og sørget for at det fortsatt brant i ovnen. (Det var litt problemer med å fyre opp, siden øksa var forsvunnet, og småved ikke var så lett å lage.) Nå ville jeg plukke med med Store Sendehornet også, siden dagen var ung og været upåklagelig.

Jeg holdt høyden NØ-over og rundet Tomashelleren, og fulgte så eggen videre mot NØ. I ettertid ser jeg at jeg burde ha lagt veien oppom Tomashelleren, for dette var en flott topp! Litt berg og dalbane her, men bare moro i slikt vær. Jeg burde vel lagt veien oppom Trollfonnegge også, når jeg passerte denne bare 500 m vest for denne, men var mest spent på eggen ned til Store Sendehornet, som virket noe bratt etter kartet å dømme.

Det var ingen problemer med å ta seg ned eggen, men skiene måtte av! Så krysset jeg skaret, satte fra meg sekk og ski, og gikk på beina på den vindblåste snøen opp noen bratte kneiker og bort til toppen. Artig vinkel på de sørligste Jotuntoppene herfra.

Returen ble lagt om dalen; østover, mens jeg holdt høyden til Slettmarktjernet, og så merka skirute tilbake til Tomashelleren, der et ektepar med hytte i Vang nå fornøyd hadde inntatt den varme hytta. Vi fikk en trivelig kveld sammen.