I skispor til Høgfjellet (18.03.2013)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Høgfjell (1,010m) 18.03.2013
Panorama fra toppen mot nord. Gyranfisen, høyeste punkt i Ringerike, sentralt. Sperillen til høyre.

På tur til Vestfold denne dagen hadde jeg god tid, og hadde røska med meg skiene i tilfelle opplett i været. Selv om skyene ga meg stor tvil, tok jeg sjansen, og kjørte opp Ringerudsæterveien og parkerte ved skitrekket på toppen. Foretok en fullstendig omkledning i et heller kjølig vintervær, og etter litt utsjekk av løypene som går her oppe, fant jeg rett spor og la i vei på langrennsski med blå smurning.

Mot Hønefoss.

Det gikk brukbart unna i et par hundre meter, men så ble sporet gradvis mer og mer gjensnødd, dessverre, og tidvis forsvant det helt. Da synker framdriften brått, mens anklene får kjørt seg, ved gjentatte ganger delvis å finne sporet under løssnøen.

Det ble etter hvert en kald affære, siden vinden var forholdsvis frisk i høyden. Merket skispor helt til toppen, i alle fall! Nå kom sola i noen korte gjennombrudd, og ga meg nytt pågangsmot. Dessuten var høydemeterne nå gjort unna. Fulgte en grei - men gjensnødd - rundløype tilbake til start.
Anbefales i litt mer oppkjørte spor!