Kosetur i nysnøen til Synhaugen (28.01.2013)

Ascents Synhaugen (1,085m) 28.01.2013
Panorama mot vest fra toppen av Synhaugen.
Opp mot Synhaugen.

Var sterkt i tvil om jeg skulle ta meg tid til en liten tur i dag, men da været så ut til å ble bedre enn forventet, slo jeg til, selv om det ble en sein start. Møtte på Morten H. i en matbutikk på Fagernes!

Tok etter hvert bomveien opp mot Rabalen, men kom ikke så langt som ønsket innover der, da veien stoppet ved Rabbalen p-lomme vinter. Kjørte litt tilbake og så i NV-lig retning over Buahaugene, sør for Vangsjøen. Kom så inn i et annet bomveisystem, og skjønte at jeg burde tatt av fra rv 51 ved skiltet mot Vangsjøen - det hadde gått mye fortere!

Vel, parkerte 2,2 km sørvest for Synhaugen, og labbet i nysnøen innover. Snart måtte fellene på, og jeg grudde meg litt for krattet som ventet. Her var det imidlertid et skitråkk å følge, som gikk langs en traktorvei inntegnet på gps-kartet. Slik gikk det derfor greit til topps!
En annen rute som burde være kurant på vinterstid, må være å følge veien som går opp rett sør for toppen. (Ikke brøytet, altså! Men ikke noe kratt der.)

Nydelig vær, men tydelig at skyer fra vest kom til å overta snart. Vinden økte litt på også. Fotograferte litt med mitt nye hybrid-kamera (Sony NEX-5R), og var særlig spent på "panorama"-funksjonen! Kameraet skal ha kvaliteter som speilrefleks, men er betraktelig lettere og mindre. Det passer en toppturmann godt.

Av med fellene, og skled lett ned igjen til bilen, etter rundt 80 min på tur i kosetempo.