Preparerte skiløyper nesten til topps (05.01.2013)

Characteristic Ski trip
Ascents Smørlifjellet (1,160m) 05.01.2013

Vind i høyfjellet og skredfare (pga mildvær) gjorde valget lett for meg denne lørdagen; det ble skiløypetur med toppbesøk. Parkerte på p-plass nær Aurdal Fjellkirke, tror jeg det het, og la i vei i fine spor og med langrennsski, som betyr bra fart. Skyet vær, men opplett var varslet utpå ettermiddagen.

Det er forskjell på fjellski og langrennsski, ja!
Det er nok kortere til Smørlifjell fra Kruk i nordvest, men jeg hadde planer om Freningfjellet etterpå, og da var Aurdal et godt utgangspunkt. Brukte vel en snau time i sporene, før den verste biten gjensto; med langrennsski i vekselsvis løssnø og på skare. Heldigvis var det bare snakk om rundt 750 m, for dette var pyton: Racing-stavene var det ikke noe skyvekraft i, da de ofte bare forsvant ned i snøen, og de smale skiene ga dårlig balanse og mange gjennomslag. Det føltes som å gå på stylter i en steinrøys.

Fint lys på toppen, og litt fotografering i vinden. På med vindjakka - kjekt at det var med, ja. Så nedfarten, som ikke var så veldig mye enklere pga vekslingen mellom skare som holdt og skare som ikke holdt/løssnø/fonner. Det var derfor deilig å komme ned til skisporene igjen. Møtte en god del folk i sporene på min vei tilbake, en vei som gikk en del raskere enn turen opp.

Ved bilen etter drøyt 2 timer på tur, og klar for en ny liten tur, nå som sola kikket fram.

Skitur - vesentlig i preparerte skiløyper.