Skyfritt, men vind på Skardåsen (27.12.2012)

Start point Valdres skisenter (816m)
Endpoint Valdres skisenter (788m)
Characteristic Ski trip
Ascents Skardåsen (1,071m) 27.12.2012

Fikk "På tur i Valdres" i julegave fra kona, og inspirert og noe overrasket over å få til en skitur i finvær i romjula ble Skardåsen endelig besøkt.

Parkerte som bil nr 2 på p-plassen i Valdres skisenter, og la dessuten merke til - på veien opp gjennom Skrautvål - at jeg faktisk aldri hadde vært her før, etter 17,5 år bosatt i Valdres!

Fine løyper, men noen kalde vindkast minnet meg om temperaturen på ca 10 blå. Flott sol i dag, og jeg tok det ganske med ro for å nyte turen oppover. Jeg hadde med stor sekk med ekstra tøy, balaklava, alpinbriller og masse drikke (varm) og stort fotoapparat - og var klar for å besøke denne toppen om det så skulle blåse kuling der oppe! Litt "overkill" med tanke på utstyr, og sammenliknet med dem som tok meg igjen og peiset på videre oppover.

Fjellskia er litt for breie for skisporene i blant - det føles i alle fall slik ut, og gliding har jeg ikke gjort på år - sikkert ikke nødvendig heller, når skifellene stadig skal av og på på mine turer, og rester av limet ligger igjen i sålen. Det gikk derfor en smule sakte, syntes jeg, og jeg angret på at jeg ikke har gjort i stand langrennsskia for sesongen. Her går jo skisporene helt til topps!

Cirka en time brukte jeg opp, og på toppen blåste det sikkert laber bris, så det var nesten så jeg ikke gadd å skrive meg i toppboka. Men utsikten i den lave desembersola var som ventet flott, og Rundemellen og Skarvemellen tok seg flott ut i det dypt gule sollyset.

Kom i snakk med en lokal fjellmann på veien ned, og vi slo hyggelig følge. Samtalene penset etterhvert inn på fjell, og vi ble begge så engasjerte at vi stoppet helt opp og sto stille i sporet og snakket en stund. Han hadde blant annet vært på Matterhorn samtidig med Olav Skattebu i sin tid, og DEN historien kjente jeg godt igjen. Artig møte!

Nede ved bilen etter rundt to timer, og nå var det masse biler på p-plassen, ja! Må si det passet perfekt med en slik "liten topptur" i dag, når det blåste slik.

Skitur i preparerte løyper hele veien!