Vassing med ski i løssnø (05.11.2012)

Characteristic Ski trip
Ascents Øystre Fagerdalshøe (1,504m) 05.11.2012
Ved Rjupetjernet med målet i sikte. Rasletind skimtes helt i bakgrunnen.

Overskrifta virker kanskje ikke så positiv, men turen var alle tiders. Likevel, når jeg omtrent ikke skled en meter på skia, var det en litt merkelig skitur. Ser Morten H var på Rasletind like ved samtidig med meg, og bruker overskrifta "drømmesilkeføre".

Kom av sted kl 9. Flaks å ha fridag i dag med så bra værvarsel for fjellet! Oppover fra Fagernes lurte jeg imidlertid på om jeg egentlig kom til å se sola likevel, da skyene lå tungt. Ved Beitostølen ble det imidlertid klinkende klart at jeg var på rett sted til rett tid. Vimplene rørte knapt på seg, så vinden skulle ikke ødelegge noe i dag!

Parkerte ved veien over Flya nordøst for Synshorn, og stresset med å komme avsted, så flott var været. Holdt på å gå i fra gps-en, som lå i bilen. Så var jeg klar!

Kjapt gikk det opp for meg at dette kom til å bli et tungt føre; jeg sank nedi til godt opp på leggene hele tiden, i 25-30 cm puddersnø. Vel, det var bare å nyte sola og ta skritt for skritt. Holdt med øst for Rjupetjernet, og fant fram fellene da jeg var nord for tjernet. Med disse vel plassert under skia var det greit i de slake motbakkene nordover her.

Ser tilbake på dype spor...

Nord for Ø Fagerdalshøe begynte den ene skia å få dårlig feste, og snart så jeg at fellen var løsnet. Jeg brydde meg ikke, og trasket videre i djupsnøen, men observerte snart at jeg knapt vant høyde. Full stopp, og fram med teip og kniv, og plastret fellen på igjen. Nær toppen løsnet jammen den andre også, enda den var delvis teipa - er det mulig? Må visst få meg noe fellelim.

På toppen var det nesten vindstille, og det var bare å nyte stunden. Men huttetu så lang tid jeg hadde brukt, 3t! Det er personlig negativ rekord i gjennomsnittsfart - enda formen er rimelig bra. Jeg la all skylda på snøforholdene, men nå skulle jeg endelig få gli litegrann; ned nordeggen skled jeg i alle fall!

Mot Raslet og Rasletind.

Så valgte jeg strake veien mot rv 51 over Flya; da slapp jeg å gå i skyggen tilbake, og kunne skli ned langs veien til bilen igjen. En snau time seinere var jeg ved veien, og nå var det så vidt begynt å blåse litt, og jeg kjente at det ikke var høst lenger ja; 13 minus i skyggen. På med vindjakka for første gang i dag, og så lett sklitur tilbake til bilen.

For en fantastisk

Written by mortenh 05.11.2012 19:11

dag å komme seg opp på. Ja det var nok ganske løst på flatene. Heldigvis var det spor over flata for oss. Men bra trim da å brøyte, og så slapp du å tenke på å fryse.

Litt morsomt å observere at jeg var på samme topp nøyaktigs samme dato to år tidliere:

Ikke akkurat så flotte forhold da nei. Nydelig i dag!!!

PS! Dersom du ønsker at de mellomstore panoramabildene skal vises i full bredde, må de beskjæres til minimum 1:3 i høyde:breddeforhold. Vi burde kanskje hatt 1:2,5?