Vassing i høstsnø (26.10.2012)

Ascents Stølhaugen (915m) 26.10.2012

Hadde noen få ledige timer, og siden været var fint måtte det bli en liten luftetur i nærområdet. Vinden utelukket snaufjellet i dag, så det ble skogstur.

Kjørte opp mot Fodnes fra E16 like vest for Fagernes. Bratt og svingete her, og heldigvis ikke særlig glatt til tross for nysnøen og sola som steikte her i sørhellingene. På drøyt 700 hm, der veien begynner å gå nedover mot Ulnes igjen, tok jeg av en skogsvei mot nordvest. Her sto bommen åpen, med hengelåsen hengende like ved, og ferske hjulspor i snøen vitnet om nylig trafikk. Mitt besøk kom til å bli kort, så jeg tok sjansen på å kjøre videre. Dette gjorde at jeg kunne parkere på nær 780 hm, og mange motbakker var spart.

Østtoppen har et tårn som nok snart ramler ned.

Jeg prøvde å følge en sti nordover, men 10-15 cm snø skjuler sporene utrolig godt, og snart tråkket jeg min egen vei oppover i skogen. Siden jeg holdt litt for langt mot øst, kunne jeg like gjerne stikke oppom østtoppen på 912 m også. Her støtte jeg på et falleferdig tårn, og ble litt forvirret, da Morten nevner et slikt tårn i rapporten sin.

Så fortsatte jeg i snøen nordvestover til hovedtoppen på 915 m, men her var det ikke noe tårn. Fant ingen varde eller noen som helst markering av toppen her. Lite utsikt var det også herfra. Hørte en hund som bjeffet i skogen ikke langt unna. Møtte senere på ferske elgspor - kanskje det var jakt?

Uansett ble oppholdet i sola kort, og jeg trasket ned til bilen igjen - lett å gå nedover i snøen i alle fall.

Gps-tracket er vel egentlig lite verdt; vill vandring i skogen. Tatt med veien helt ned og tilbake til E16 igjen: