Rusletur i fjæra (03.08.2012)

Ascents Ramndalshaugen (69m) 03.08.2012
Visits of other PBEs Kulisteinen (15m) 03.08.2012
Noe av det første vi passerte, var denne severdigheten.
Enkel markering av toppen.

Sammen med Chris (Christian König)

Vi trengte en rolig dag, og Smølas høydepunkt kunne neppe utgjøre store utfordringen.

Parkerte den ene bilen før ferga, og sparte en 100-lapp hver vei på det. Etter ferga var det ikke mange kilometerne før vi parkerte ved en gård. Her var det en urgammel minnestein; Kulisteinen, hvis inskripsjon for første gang bruker ordet Norge, kult!

Vi plundret litt med å finne en god sti, og følte starten ble veldig privat, der vi tuslet rundt helt inne på gården. Også tilbake gjorde vi litt research om en bedre vei. Tracksporet vårt er dermed ikke det beste å følge, men jeg legger inn en rute på kartet her på peakbook, som jeg tror må være den beste; lite privat og samtidig en effektiv og rask vei mot toppen. Vi manglet 600 meter på å ha gått hele ruta.

Toppen ble «besteget» fra sør – en svært lett vei opp her. Vi hadde en lang spisepause i godværet på toppen, og Chris fortalte om tysk gjenforeningshistorie og forholdet mellom vest- og østtyskere i dag – interessant!