Nystølvarden fra Varhovd (23.02.2021)

Ascents Storefjell (1,149m) 23.02.2021 09:53
Nystølvarden (1,295m) 23.02.2021 10:47
Visits of other PBEs Vardhovd parkeringsplass (1,000m) 23.02.2021 09:53
Falken stidele 2 (1,176m) 23.02.2021 10:17

Årets første tur til min hyppigst besøkte kommunetopp Nystølvarden. Vinterstid som vanlig fra parkeringa ved Vardhovd, da det er skiløyper herfra helt til topps. Det var heftig hålke opp bomveien, og hadde det ikke vært strødd litt her og der i de bratteste knausene, hadde jeg ikke kommet opp. (På returen hadde en kar greid kunststykket å dra med seg campingvogn opp til parkeringa, men han hadde snøkjettinger på forhjulene!)

Det var nypreppa løyper et stykke, og jeg gjorde rask og effektiv frammarsj oppover de mange motbakkene med mine ny mohair kortfeller. Sola skinte og det var knapt et vindpust her nede under tregrensa. Men jeg var forberedt på mer vind i høyden, og som jeg ofte har opplevd tidligere på akkurat dette fjellet, en kraftig vindøkning de siste meterne opp til høyeste knatt. Kom meg bak den ruvende varden og fikk på meg vindjakke, hette, vindvotter og alpinbriller, for nå kom jeg til å få alt i fleisen på returen. Sola var forsvunnet, og lyset ble brått ganske så flatt.

Nystølvarden.

Jeg tok etter hvert av fellene, og fikk en faderlig stor fart på det skarpe føret. Enda godt jeg hadde stålkanter på skia! Selv med disse var det tungt å skrense sidelengs de bratteste hengene. Sukk, alt det deilige pudderet vi har blitt bortskjemte med i det siste, er nå forsvunnet!

Utsikt fra toppen, og lenger østover, mot Spåtind, var det fortsatt blå himmel.

Nede ved bilen spiste jeg lunsj, før jeg tok en tur bort til Storefjell, og tok meg to turer til topps der.