Kristiansmokollen fra nord (10.06.2010)

Ascents Kristiansmokollen (493m) 10.06.2010
Fin utsikt nær toppen over E16 i nordre del av Begnadalen.

Inviterte kona med på tur en avspaseringsdag med pent vær. Parkerte ved E16 nord for Kristiansmokollen, og fant en sti innover på sørsiden av elva Muggedøla.

Tok etter hvert av i sørvestlig retning, og ettersom motbakkene økte på, avtok stien. Jeg var forberedt; og hadde med en greinklipper. Arbeidsfordelingen ble da slik:
Anette gikk foran og spottet stien, mens jeg kom etter med kutteren og forbedret tråkket. Noen spredte sløyfer i trærne hjalp oss der det var umulig å se noen sti.

Arbeidsfordelingen gjorde at vi holdt tilnærmet samme fart, og snart var vi på toppen. Brukbar utsikt flere steder her, men ikke fra selve toppunktet.

Jeg søkte nedover mot den store veggen i sørøst, og fant ut at en rappell nesten er nødvendig for å komme helt fram til kanten på stupet, ettersom et bredt høyt trinn langs hele toppen inne i skogen hindrer en i å komme helt ut på kanten.