Ettermiddagstur til Blæja (02.07.2012)

Ascents Blæja (1,143m) 02.07.2012
Blæjeskardtinden (1,131m) 02.07.2012
Tinden (1,061m) 02.07.2012
Trollkjerringtindane (1,032m) 02.07.2012

Tok av innerst i Dalsfjorden opp Åmelfotdalen. Asfaltert anleggsvei her og ingen avgift. Veien er svært bratt (opp til 20% stigning), og sjelden har jeg måttet kjøre så langt på 1.giret!
Etter hvert på grusvei sør for Dansavatnet. Veien sluttet i en snuplass der det stod «Privat p-plass», men da det var utenom høysesong, en vanlig ukedag og ingen andre biler; altså god plass, så tok jeg sjansen på å stå her likevel.

Været var bare sånn passe, men jeg regnet med en ganske kjapp tur, og på Vestlandet er det luksus å kunne starte på over 500 meters høyde slik som her! Jeg svingte meg ganske snart opp eggen Kjerringane, som jeg fulgte greit til topps. Litt klyving (enkel) høyt oppe her, og noen vil kanskje finne det litt luftig. I så fall er det lettere å følge Danse-elva i dalen øst for eggen, og så etter hvert svinge opp på Blæja. Dette er sikkert kjappeste veien også.

Brukte ca 1,5 t til toppen over Kjerringane, men var fortsatt ikke blitt våt (regnet holdt seg unna – fantastisk!), så jeg ville besøke Blæjeskarstinden også. Lett nedtur et par hundre meter på snø i sør, og så svingte jeg ned til skaret øst for Blæja, og opp ryggen til Tinden (1061m). Noe rødmerking opp hit. Blæja tok seg ganske flott ut fra denne vinkelen. Jeg lurte på om denne kunne ha 30 m i primærfaktor, men kom til at 27-28m nok er maks for denne toppen, i følge gps-målingene mine. Så ruslet jeg opp på Blæjaskartinden, som jeg sto på rundt 3 kvarter etter Blæja.

Jeg ønsket nå en kjapp og lett retur, og satset på snørenna som jeg hadde observert i sørflanken. Snøen her var akkurat passe bløt, og renna passe bratt, så jeg tok en glissade støttet av stavene ned. Hu hei, så enkelt! Deretter i lett terreng tilbake til bilen.