Mens kona satte opp teltet... (06.06.2012)

Ascents Blåskavlen (1,809m) 06.06.2012
Vakkert utsyn over Aurlandsfjorden fra Presten.

På vei til Bergen gjorde vi teltstopp på ettermiddagen i Flåm. Siden været var ypperlig, og jeg ymtet frampå om en kommunetopp som lå like ved, gjorde vi som så: Kona satte opp teltet og slappet av i Flåm, mens jeg tok en kjapp kveldstur opp på Blåskavlen!

Fra Aurland kjørte jeg den gamle veien over mot Lærdal; smalt og masse svinger her! Ved utsiktspunktet Stegastein var det så mye folk, at jeg bare kjørte videre. Jeg så at sørryggen opp mot Presten var snøfri, og med fin p-plass her, startet jeg like så godt opp fra Kvammadal kl 17.30 i ettermiddagssol. Jeg kunne spart 400 høydemeter om jeg hadde kjørt videre opp Nalfarbakkane, men derfra var det bare snø, kunne jeg se.

Bratt oppover

Over høyde 1478m fikk jeg se Blåskavlen. Mest snø fra nå av - 6.juni...

Stien var tydelig og fin, og slynget seg meget bratt opp til Presten (1363m) – et fint utsiktpunkt med diger varde og bok i kasse. Jammen kom det ikke et cruiseskip ut fjorden akkurat nå – det gjorde seg på bildet! Videre opp på en liten høyde (1478m) fikk jeg endelig se Blåskavlen.

Fra nå av ble det bare trasking i snø hele veien opp, men det var forholdsvis fast og greit å gå. Fin utsikt på toppen, og fullstendig vindstille kl 19.45. Hurrungane og Lodalskåpa var lette å identifisere, og for første gang så jeg tydelig Hårteigen på Hardangervidda. Skrev meg inn i boka på toppen. Så at mange skispor kom opp fra øst – normalveien. Det må også sies at ski fortsatt ville vært det naturlige valget opp hit fra Nalfarhøgdi i sørøst.

Ned via Veslebotn

På veien nedover ville jeg tvert imot helst følge snø så langt som mulig, og valgte derfor å gå ned Veslebotn. Slik kunne jeg gå på snø omtrent helt ned til veien igjen. Ved bilen kl 21 akkurat.

Stoppet også ved Stegastein, og fikk utsiktsplattformen helt for meg selv i kveldssol – herlig!
Fra ca 1400 m gikk jeg på snø.