Siste kommunetoppen i Hedmark fylke (29.05.2012)

Start point Øversjøen (827m)
Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 29.05.2012
Fylkets kommunetopper fullført!

Etter Elgspiggen på formiddagen, var fortsatt ikke været blitt slik det var varslet; lettskyet. På kvelden skulle det til og med være hel sol, så jeg bestemte meg for å gå Nordre Sålekinna samme dag. Kjørte inn Narbuvoll-Øversjødalen, og betalte kun 20 kr, siden jeg ikke skulle til veiens ende.

På 1100 meter. Ser meg tilbake stien jeg gikk opp. Elgspiggen i horisonten til venstre.

Parkerte ved nordenden av Øversjøen, da grinda på veien inn til høyre var igjen. Etterpå så jeg at det sto skilt om parkering her inne (bare en gresskledt liten slette), så da er det nok meningen å åpne grinda selv, og kjøre inn til p-plassen.

Startet rundt halv fire på ettermiddagen, og fulgte veien forbi gården og på sti østover og oppover – på nordsiden av Store Gravskardbekken. På rundt 1150 m overtok snøen samtidig med at stien og vardingen ble mindre tydelig, så jeg svingte av nordøstover og opp vestflanken på Nordre Sålekinna. Snøen var akkurat passe hard og bratt til at jeg kom meg greit opp her, og bort til toppvarden.

Endelig, Hedmarks kommunetopper var fullført! Ca 1,5 t opp hit. Sørtoppen var karakteristisk og flott, men jeg hadde ikke tid til den i dag, og dessuten måtte jeg da gått ned et svært bratt snøfelt. Rendalssølen var lett å kjenne igjen, og Elgspiggen fra formiddagen, selvsagt.
Fulgte i størst mulig grad snøfelter ned vestflanken igjen, kom inn på stien igjen, og samme vei tilbake. Ved bilen etter snaue 3 timer på tur.

Tanken om Røros sin kommunetopp i morgen, slo jeg fra meg. Jeg orker ikke (foreløpig) å starte på Sør-Trøndelag – det blir for mye kjøring.

Fra Nordre Sålekinna; utsyn mot Rendalsølen.

Herlig bilde !

Written by morsor 26.07.2015 02:24

Ser ut som du har gått ut av et romskip på mars.