"Oppvarmingstur" (20.05.2012)

Start point Lundadalen (500m)
Ascents Lendfjellet (1,973m) 20.05.2012
Moldulhøe (2,044m) 20.05.2012
Fra Lendstien på 1050 moh i retning Bismo. Bart her 20.mai!
Veien videre mot Moldulhø gikk på snø.
Lomseggen sett fra toppen.
Skyene letter så vidt i Jotunheimen.
Zoom fra flanken nord for Lendfjellet mot Bismo.

Dette var en «oppvarmingstur» til Lodalskåpa dagen etterpå. Egentlig var en litt lettere 2k-tur planlagt, men en stengt bom 5 km før Spiterstulen omkalfatret brått planene.

Parkerte ved stistart for Lendhytta på drøyt 500 moh. Herfra går det skogsvei i sikksakk opp til 750 moh, før en sti tar av rett opp i skogen. Med skia i hendene som staver (og de nye teleskopstavene i sekken) var det veldig greit å ta seg opp her. Snøen startet der skogen sluttet; perfekt! Brukte vel drøyt tre kvarter opp til 1050 meter.

Jeg tok en solid spisepause i sola, skiftet til skisko, og la i vei mot sørvest med jevn stigning. Allerede fra 1400-1600 meter var snøen ganske tørr, og litt kladding ga bare utmerket feste, så fellene forble i sekken under hele turen. Kom etter hvert inn i forsenkningen der «Moldule» starter, og svingte sørover og opp til skaret øst for toppen. Så greit opp herfra. Brukte totalt 3:40 opp.

Skyene lå stort sett i Jotunheimen, så jeg var heldig i dag! Skled ned og ruslet over Lendfjellet, og seilte videre ned om Lendholet. Så var det bare å krysse seg nedover den enorme snøflanken, og unngå de mest steinete partiene. Selvsagt ble det svært mye slush mot slutten, og greit å skifte til fjellstøvler igjen på 1050 meter, og rusle Lendstien ned igjen til bilen.

6,5 t på tur, men turen var egentlig litt for hard som oppvarming for Lodalskåpa neste dag.

"Lendstien" opp mot Lendhytta.

Kjempevær jo!

Written by mortenh 23.05.2012 23:13

Det var jo kjempevær der nord den dagen jo.

Likte det bilde øverst til venstre fra 1050 moh. Det var noe fargerikt over det med bud om en nært forestående sommer. Tror nok det ligger et voksende savn etter sommerturer i fjellet hos denne karen.

Men hva skjedde med GPS-sporet ditt?

Sv: Kjempevær jo!

Written by Olepetter 24.05.2012 17:51

Gps-sporet slutter der jeg tok av fra stien. Ingen vits å se gps-spor for skituren på skaren. Men stien kan andre ha glede av å følge...