Midtknatten og Stamskollen, Begnadalen, med Lars-Petter (06.05.2020)

Ascents Midtknatten (667m) 06.05.2020
Stamskollen (466m) 06.05.2020
Et vått sva opp vestflanken måtte omgås, før vi kom opp på vestryggen.

Lars-Petter har tegnet seg på lista over Sør-Aurdals røde nåler! Derfor dro vi sørover i vinden i dag, og satset på en skogstopp. Skogsveien opp fra Haugsrud er fortsatt åpen og gratis, men et par rotvelter holdt på å stoppe oss. Oppe på ca 450 moh stoppet snøen i veien oss, og vi tok beina fatt. Vi ville se om vi kom opp sørflanken noe sted, men en stupbratt skrent stoppet et hvert halvhjertet initiativ med overbevisende god margin, så vi måtte pent omgå bratta i vest. Det var krevende terreng å bevege seg i, med masse rotvelter og stedvis mosegrodd grov ur.

Godt oppe på vestryggen var det et lite hogstfelt, så vestflanken litt lenger nord enn der vi gikk opp, gir nok en grei rute til topps. (Men det går ingen sti til helt til toppen av Midtknatten.)

Sønnen ved bolten på toppen.

Ikke all verden med utsikt dessverre, og vi ville forsøke østegga ned.

Vi lot oss overvinne av høyrekrefter på veien ned, og skulle holdt lenger mot nord (venstre) i øverste del. Men et trefall ga litt artig klyving ned en bratt skrent:

For en gangs skyld lå treet ikke på tvers av fartsretningen vår, og vi kunne dra fordel av stammen, for å komme ned skrenten.

Nede på myra i øst var det søkkvått, men heldigvis var det kort til veien, som ledet ned til bilen.

Vi plukket med oss Stamskollen også, som ikke var det fine utsiktspunktet som jeg hadde trodd. Den blåmerka stien opp hit var sterkt preget av rotvelter som måtte omgås. Postkasse på toppen uten bok, og vi verdiget ikke toppen eller utsikten i retning Puttekollen et bilde en gang.

Tror sønnen også syntes det var litt moro å gå off-trail i barndomskommunen.

Ingen sti til Midtknatten. Toppen er klart lettest fra vest.