Høydesyk på min første 4000-meter (26.06.2006)

Ascents Aiguille du Midi (3,842m) 26.06.2006
Mont Blanc du Tacul (4,248m) 26.06.2006
Ned fra Aiguille du Midi 3842m.
2800 m ned til Chamonix! Fullt fokus på balanse her, ja.

Det var jo nesten for dumt, men selv etter så mye lesing og grundige forberedelser klarte jeg å bli ganske dårlig på turen til Mont Blanc du Tacul. Enda godt vi ikke gikk for hovedtoppen Mt Blanc denne første gangen.

Akklimatiseringen visste vi var for dårlig: To dager på Leshaux-breen i drøyt 2000 meters høyde, med overnatting på Leshaux-hytta (2500 m). Så hadde vi klippeklatret en dag nede i Chamonix. Men vi satset på at det var sant; at Tacul var ganske kort og lett, og at vi umulig kunne rekke å bli alvorlig syke – DET skulle vise seg å stemme.

Vi hadde ikke forhåndsbooket plass på taubanen opp til Aiguille du Midi (3842m), og møtte derfor opp en halv time før avgang, dvs 07.30. Da fikk vi tid til å parkere gratis 400 m unna. Dette var utenfor høysesongen, og det gikk greit med plass i vogna, som forøvrig holdt en imponerende hastighet oppover. Vi anslo farta til 40 km/t, og en oppstigning som trykkmessig klart overgår det man opplever på fly. (Sondre fikk svært vondt i øra ned igjen…)

Etter skiftet av vogn på mellomstasjonen var det aldeles utrolig å bli løftet oppover de bratte og glatte klippene og snøskrentene opp til den spisse toppen. Den økende og imponerende utsikten slukte faktumet om at dette egentlig var vanvittig kommersialisert, og vi frydet oss vilt! Når høydemåleren passerte 3000 m rådet en høytidsstemning blant oss tre nordmenn.

Svimmel på A. de Midi

En spektakulær plassering av en taubane.
Breruta opp til Tacul.

Byggverket på toppen er imponerende plassert, men jeg uroet meg straks fordi jeg kjente meg ganske svimmel. Og den skarpe snøkammen ned fra toppen som vi måtte gå ned etterpå, så ikke ut til å tillate noe fall. Vel, erfaring har lært meg å ta det som kommer når det kommer, og vi konsentrerte oss om å finne veien til utgangen. Her var det behørig merket om ansvar og bresprekker, med både achtungs og warnings. Med skjelvende hender (det var et par minusgrader i skyggen) tok vi på oss stegjern og tau. Solkremen ble heller ikke glemt, men faktor 12 viste seg å være altfor lite, og sunblock’en på leppene burde vi nok brukt flere ganger. Det ligger vel klart skrevet mellom linjene nå at vi ble ganske forbrente…

Rolig, pent og rolig
Det var ganske bratt på snøeggen - og luftig - ned mot breflata. Hadde det vært panserhard is og ingen spor, hadde jeg glatt psyket ut, for utsikten 2800 m rett ned i Chamonix var helt utrolig! Men det gikk egentlig veldig greit, selv om jeg var ganske svimmel. Vi hadde jo også isøkser å støtte oss på, og tau mellom oss. Ganske snart flatet det noe ut, og vi gjorde en halvsirkelformet bevegelse rundt hele Aiguill’en, der noen allerede var i gang med å klippeklatre på de finslipte granittveggene.

Vi passerte Cosmiques-hytta og Col de Midi i rolig tempo. Det visste vi var en suksessfaktor; rolig gange, ikke stresse selv om iveren er stor. På denne flata hadde jammen noen slått opp telt også. Bivuakk er tillatt, men ikke camping. Dvs at du kan sette opp teltet seint om kvelden, men må pakke bort alt neste morgen, og også bære det med deg.

Opp mot Tacul

På vei opp mot Tacul - ser tilbake mot A. du Midi.
Bratte punkter kunne stort sett omgås.
Et bratt punkt måtte vi opp.
Toppen i sikte 4248m. Men FOR en vind!

Opp NNV-siden på Mt Blanc du Tacul så vi tydelige spor, og været var helt topp, så alt lå til rette for å nå toppen. Snart ble det motbakker, og åpenbart at oksygennivået var lavere enn vi hadde opplevd før: Det nyttet ikke å gjøre annet enn å rusle! Før det bratnet for alvor satte vi oss ned på om lag 3800 m og spiste frokost. Jeg merket jeg var tung i hodet, og det prikket litt i fingrene. Svimmelheten var gått noe over.

NNV-flanken
Fotsporene rundet en isvegg på 8-10 meter, og buktet seg oppover NNV-flanken. Dette var gradert WS (wenig schwierig – lite vanskelig, eller PD om du vil), og vi gjorde erfaring med hva det vil si. Ett punkt var en tydelig forkastning på breen som vi måtte opp; en 2m loddrett isvegg på andre siden av en smal meterdyp sprekk. Noen hadde lagt igjen et tau med knuter her, festet i en isskrue, som gjorde videre avansement svært enkel. Vi var nesten litt skuffet, men benyttet tauet og dro oss opp for å spare tid og krefter.

Etter hvert tiltok vinden kraftig, og snøfokket gjorde sporene utydeligere og mindre dype, men været var ellers topp. Begeistringen steg brått da jeg oppdaget at høydemåleren bare viste streker – vi hadde passert grensa for hva den kunne måle; 4000 meter! Trafikken oppover var ikke avskrekkende; det var tydelig at vi var utenfor høysesongen. Snart flatet sporene ut, og vi møtte vinden i ansiktet med full styrke samtidig som vi så toppen og Mt Blanc ruvende noe bakenfor, bak Mont Maudit. På med vinterlue og hetta på anorakken! Dette tilsvarte norsk vinterfjell en vindfull påskedag.

Kraftig vind på toppen
Hodepinen hadde for alvor meldt seg nå, og det gikk utrolig sakte i de kraftig vindkastene oppover de slake bakkene mot toppeggen. Denne så vi gikk over i bratt klippe på slutten, der snøføyka sto mange meter ut over stupet i nord. Om lag 30 høydemeter under toppen, før den siste snøeggen og den snøbare klippen, ble jeg regelrett blåst over ende, og vi besluttet å stoppe her. Å gå videre i slik vind kunne bli skummelt på en smal egg, og så var vi for første gang godt over 4000 meter. 4248 m skulle toppunktet være, og vi regnet Tacul som besteget med god samvittighet. Sikkerheten i høysetet! Vi klarte å ta noen få bilder, men jeg turte ikke ta opp videokameraet på grunn av vinden. Så hastet vi nedover.

Dette har blitt et av Lars-Petters kjæreste bilder. På toppen av Tacul, med Mt Blanc bak.

Det gikk i grunnen fort å gå ned, og vi passet kun på å holde balansen i tråkket. De andre i laget kjente også hodepine nå, mens jeg hadde dundrende verk. Ved 2-metersforkastningen var det stor kø av italienere, som skulle sikre seg uavhengig av tauet som var lagt opp. Dette tok lang tid for dem, og vi var heldige og fant en isskrue til ved siden av - med slynge - og rappellerte raskt forbi alle sammen. Jeg var imponert over hvor greit Lars-Petter (11) – sønnen min – hang med hele tiden. Han stolte virkelig på utstyret – og på oss! Men jeg var litt bekymret for høydesyke også for ham. Det er visstnok ikke bra for barn å gå for høyt, sa dem på turistkontoret i Chamonix.

Høydesyk

Vel nede på bresletta Col du Midi kjente jeg hvert bidige pulsslag i hodet, var kraftig svimmel og var brått blitt utrolig sliten. Det gikk som i sirup bortover breen, og jeg gruet meg vanvittig til de 200-250 høydemeterne opp til taubanestasjonen. Heldigvis hadde vi fortsatt 3 timer på oss til siste nedfart. Sondre overtok nå mer av innholdet i sekken min, og gikk først som trekkhund. Han følte seg i god form, bare med lett hodepine. Jeg følte meg utrolig nedkjørt, og halvveis oppe i motbakkene var jeg svært takknemlig for at Sondre hadde mye krefter igjen – han formelig dro meg oppover, med Lars-Petter i midten. Lars-Petter ba nå også om lengre pauser, men jeg var også begynt å bli kvalm – et alvorligere symptom, og ba Sondre kjøre på det han orket. Taudraget hjalp meg også å holde balansen opp de luftige snøkammene på slutten, og utrolig lettet og sliten gikk jeg inn den vesle jernporten på toppen av Aiguille du Midi.

Poserer i vinden nær toppen av Tacul, på ca 4200 m.

Når vi kjørte nedover igjen, var det akkurat som om jeg kjente livet og oksygenet kom tilbake i kroppen. Selv om hodepinen gradvis avtok over 4-5 timer, var jeg helt frisk og fin i beina igjen allerede nede i Chamonix. Vi hadde jo bare vært 7 timer på tur (taubanen inkludert), og gått totalt bare 1700 hm (250 hm ned, 600 hm opp, ned disse igjen og 250 hm opp til A.du Midi til slutt).

Vi hadde sanket nyttige erfaringer med tanke på en tur neste gang, der Mt Blanc vil være hovedmålet:
• Jeg trenger i alle fall flere dager til akklimatisering, og noen netter med overnatting over 3000 meter er sikkert også lurt.
• Sola er ikke å spøke med, og sunblock må smøres på flere ganger på samme tur – faktor 12 i ansiktet var altfor lavt
• Slutten av juni er lavsesong med tanke på folk, mens snøforholdene var helt greie så tidlig på sommeren
• PD-graderingen av denne ruta betydde en ganske enkel tur for OSS
• Mt Blanc du Tacul er en bratt bretur på 5-6 timer, som man greit kan klare på en dag
• Vinden kan bli utrolig sterk over 4000 meter, men vanlig erfaring fra norsk vinterfjell – og vindtette klær, votter og lue – holder, en solskinnsdag i juni