Weisseck (26.06.2008)

Ascents Weisseck (2,711m) 26.06.2008

En turkamerat av meg, Håvard, skulle gifte seg med ei østerrisk jente, og jeg hadde satt av noen dager i forkant av bryllupet til å utforske lokale fjell. Brudeparet hadde imidlertid en bekjent, Peter, som var lege i fjellredningstjenesten og ivrig fjellvandrer. De satte meg i kontakt med ham, og jeg kjørte derfor leiebilen min til St Michael im Lungau. Det var "match" med en gang; Peter var minst like ivrig fjellmann som meg, selv om ski og offpiste var hans spesialitet.

I Østerrike snakker man om 3k, på samme måte som vi i Norge gjerne snakker om 2k-topper. Dessverre var det litt tidlig på sesongen for dagsturer (fotturer) til 3k-topper, så vi måtte sikte litt lavere. Peter ville nok teste meg litt ut, og den første dagen gikk vi en ganske teknisk enkel fottur, selv om det var nok med høydemetre; Weisseck. Tre dager etter gikk vi en mer krevende tur; Mosermandl men heller ikke her var taubruk nødvendig.

Siden Peter hadde regien og kart og full oversikt, merket jeg meg ikke ved hvor vi startet og slike ting. Jeg har derfor sparsomt med opplysninger om disse turene; men mange fine bilder. Peter var ivrig fotograf også, og lærte meg en del underveis, mest om valg av motiv. Som lege sto sikkerheten svært høyt på lista hans, og også her hadde han et og annet og tilføre. Bl.a blander jeg ofte isotonisk drikke på fjellturene mine, etter disse to turene med doktoren i St Michael.

Weisseck

Flott utsyn mot Weisseck fra Mosermandls sørrygg. Vi gikk opp ryggen til høyre på Weisseck 26.juni.
Vi startet ved en seter, og Peter lovte meg ca 1000 hm motbakke, noe jeg slett ikke fryktet.
Eggen/ryggen vi skulle oppe opp på Weisseck, antakelig vestryggen, bød ikke på noen problemer overhodet.
På vei opp eggen. Peter kikker på 3k-topper, eller var det kanskje værforandringer han sjekker? De er oppmerksomme på tordenvær her i Alpene.
På toppen. Tauern-fjellenes høyeste punkt, visstnok.
Peter kommenderte meg opp på pinakkelen på veien ned, og tok dette bildet.
"Du må få med blomstene!" sa Peter, "hvis ikke gidder ikke kona se på bildene sammen med deg!" Et typisk Peter-bilde, og jeg er enig; vakkert!