Vaalserberg (22.06.2008)

Ascents Vaalserberg (322m) 22.06.2008

Hadde lest om de tre nasjonstoppene i Be-Ne-Lux-landene, og at det var greit å besøke dem i løpet av noen timer, så jeg satte av første dagen på min Alpetur til en meget lang omvei fra flyplassen Hahn. Jeg kjørte på småveier i retning storbyen Aachen, men burde valgt autobahnen, selv om det hadde gitt en lengre distanse. Det tok skrekkelig med tid på disse småveiene, men ga fin trening i bruk av gps-en.

Jeg tok meg tid til en overnatting i leiebilen underveis også, som ga en ”artig” opplevelse med et møte med en skogeier/villsvinjeger som jaget meg vekk med hagla i bilen – noe jeg ikke skal skrive mer om her…

Vaalserberg ligger omtrent i Aachen by, men på nederlandsk side, og det er skiltet bilvei ”til topps.” Jeg var der kl 6 på en søndags morgen, og fikk turistanlegget helt for meg selv, og slapp også å betale parkeringsavgift! Topp!

Koordinatene lastet ned fra Google Maps stemte ikke helt, men det var likevel lett å finne fram til markeringen av Nederlands høyeste punkt, som ligger omtrent på samme sted som markeringen for hjørnet mellom de tre landene Belgia, Tyskland og Nederland. Et digert tårn står ikke langt unna heller, men dette var stengt på morgenen.

(Av de tre nasjonstoppene i Benelux-landene, er Vaalserberg klart den fineste å besøke.)

Grytidlig en søndags morgen på markeringen for Nederlands høyeste punkt.