Sør-Aurdals topper over 1000 meter, Reset, Hedalen (19.03.2020)

Ascents Skjenfjellet (1,040m) 19.03.2020 10:56
Klypefjell (1,038m) 19.03.2020 11:29
Helserkollen (1,019m) 19.03.2020 12:12
Godvasskollen (1,020m) 19.03.2020 13:00
Høgdefjellet (1,055m) 19.03.2020 13:28
Visits of other PBEs Vassfaret-Strøen bomvei (955m) 19.03.2020 10:35

Har igjen noen få topper på min egen liste, Sør-Aurdal >1000m>30 m i pf. Nå var det på tide å gnage litt på denne lista. På veien nordover i Hedalen var veien sterkt skjemmet av telehiv, og prisen på bomveien over til Nesbyen var steget til 85 kr. Nok i grunnen, og særlig da det viste seg umulig å få parkert på Reset! Brøytinga var dårlig, sikkert pga corona-krisen og det var bare plasser dedikert hytteeierne her oppe. Jeg turte heller ikke kjøre bomveien inn mot Strøen, da det var fort gjort å kjøre seg fast i noen av skavlene som dekket hele veien i begynnelsen. (Men det viste seg etterpå at dette KUNNE ha godt, og at det var en stor tom p-plass etter 200 m tilhørende en Røde-Kors-hytte eller noe slikt).

Jeg parkerte på en åpenbar privat plass, og satte lapp i ruta med telefonnummer, og satset på det beste, i det det var en ukedag og generelt forbudt å være på hyttene i andre kommuner for tiden. (Det gikk helt bra.) La i vei med kortfeller opp til første og enkle grønne nål på lista mi; Skjenfjellet. Noe kladding på slutten gjorde meg litt betenkt med tanke på videre tur om sola virkelig ble sterk, men det skulle gå bedre enn fryktet.

Få meter igjen til dagens første grønne nål; Skjenfjellet.
Panorama fra Skjenfjellet, med Høgdefjellet sentralt i forgrunnen.

Fortsatte så uten feller mot Klypa i sør, men måtte etter hvert ta fellene på igjen.

På Klypefjell, tilbake mot Skjenfjellet.
På Klypefjellet - ser over til Høgdefjellet.

På Klypefjell så jeg rett over på rødnåla Høgdefjellet, som jeg absolutt ville ha med meg. Hadde vært der en kald høstdag for mange år siden, men mente å huske det var flott utsikt over Strøen. Men jeg ville prøve å "rense opp" de grønne nålene på lista mi først.

Helserkollen - en utfordring på ski
Den neste toppen, Helserkollen, lå mest utenfor "allfarvei", og var den jeg var mest spent på; ganske bratt fra alle sider, og med mye vegetasjon - ikke en drømmetopp med ski på beina i alle fall!

Helserkollen, dagens store utfordring på felleski.

Fulgte scooterspor over Huldretjern, og rekognoserte med tanke på Helserkollen. Vurderte å droppe den, faktisk, da det så plundrete ut, og helfellene hadde jeg ikke med meg. Men jeg gjorde et helhjerta forsøk, og hadde vel litt flaks også, og kom meg opp uten altfor mye baksing.

Tok så sjansen på å kjøre ned en annen vei, og jammen gikk også det noenlunde greit - over alt forventning.

Nedtur
Nå skyet det til, og min planlagte "rast i sol" gikk i vasken. Både spade og sitteunderlag ble værende i sekken, og nista inntatt stående i skisporet. Men brødskivene var forsvunnet fra sekken! Skjønte ingenting, men borte var dem, så det ble kun noen hardkokte egg. Det trakk kaldt, sola var borte, jeg var fortsatt sulten etter eggene, så da tre scooterkjørere suste tett forbi og etterlot meg i eksosen, var stemningen falt betraktelig.

Jeg satte kursen tilbake mot bilen, men fulgte skisporene. Da jeg så at Godvasskollen så veldig grei ut å bestige, ombestemte jeg meg, og plukket med meg denne.

Godvasskollen fra NØ. Mye greiere om sommeren, med sykkel inn fra Reset, antar jeg.

Nå kom sola tilbake, og med bare 800 m bort til Høgdefjellet, måtte jeg bare ha med meg denne også, før returen, trass i at jeg var ganske sulten og generelt ikke lenger følte meg så i form.

På dagens siste topp, Høgdefjellet, med utsikt over Strøen og indre Vassfaret.

Observerte to andre skiløpere i toppområdet her; de eneste i dag, før jeg tok av fellene og skled ned i retning bilen. Trodde jeg skulle finne brødskivene i bilen, men de var heller ikke der. Det skulle vise seg at de likevel hadde ligget i sekken! Grrr. Men ellers var dette en ganske fin dag, og nå er det bare to grønne nåler igjen på lista mi.