Bernia fra sør, en bedre måte (22.01.2020)

Ascents Morro de l'Aspre (912m) 22.01.2020 11:22
Bernia (1,128m) 22.01.2020 12:22
Visits of other PBEs Bernia - trail from north (630m) 22.01.2020 11:22
Casas del Runar (650m) 22.01.2020 11:22

Uværet Gloria, visstnok det verste på 40 år i Alicante-regionen, hadde herjet i to dager, så det var tåkete og fuktig i dag. Likevel ville jeg prøve Bernia på nytt, men denne gangen fra sør, som kunne bety en langt enklere atkomst.

Fra motorveien tok jeg av til Altea la Vella, og etter hvert inn var det skiltet mot Bernia. Veien var i god stand, deler virket helt nyasfaltert! Det var styggelig bratt og svingete, men jeg fant greit fram til parkeringa på Casas del Runar, og satte fra meg min røde fine Seat leiebil.

Fulgte god merka sti opp i lia her, og kom snart til stikrysset der man kan svinge østover på stien PR-CV-7, og runde Berniamassivet i øst om man vil. Jeg ville heller opp til ruinene, og svingte vestover her.

Berniamassivet sett fra sør, der de østlige delene av ryggen (til høyre) er mer terreng for klatrere.
Ruinene ved Font de Bernia. Herfra går en opp mot Bernia.

Nådde meget raskt ruinene, og svingte oppover i lia på bedre sti enn sist gang. Uansett startpunkt for Bernia, er det nok lurt å gå rett opp fra ruinene mot toppen. Tåka innhyllet meg snart, og det var i grunnen kjekt at jeg hadde gått de øvre delene for bare noen dager siden. Derfor fant jeg lett det viktige punktet for å komme opp på vesteggen på Bernia.

Punktet det er essensielt å finne på Bernias vestrygg.

Klyvepunktene deretter ble raskt forsert.

Oppe på vestryggen venter en liten utsatt travers sikret med kjetting - såvidt synlig.

Toppen lå i øvre del av tåkesjiktet, så lyset var sterkere og sola kunne tydelig kjennes. Likevel gikk jeg raskt ned igjen, helt til ruinene. Nå lettet det litt, og jeg ville utforske en mulig rødnål-kandidat i øst.

Morro de l'Aspre måtte jeg også ha med meg.

Kranglet meg opp i litt kratt over en høyde, som jeg så skjønte jeg lett kunne ha holdt nord for. Videre litt ned, før en liten varde opplagt antydet at det var passende å gå opp brattegga/-flanken mot nord. Ganske enkelt opp, men omtrent ingen spor av sti. Imponerende bratt ned i nord. Mot sør lå en lavere knatt; La Campana:

Ned mot La Campana.
En liten toppstein som var falt ned fra varden på Morro de l'Aspere.
Fra toppen mot Bernia.

Gps-målingene fra skaret antydet at primærfaktoren lå på drøye 90 meter. Gikk snart ned igjen, og holdt ned på nordsiden av den lille høyden før ruinene. Så på god sti tilbake mot bilen. Underveis møtte jeg to franske damer, som pent måtte skifte til engelsk språk for å få svar av meg, om denne stien ledet rundt hele fjellet. Det kunne jeg bekrefte, siden jeg hadde kommet derfra for bare noen få dager siden. Jeg var litt bekymret for dem, men sa det ikke: De virket absolutt ikke utstyrt for en fjelltur av flere timers varighet...

Sør-ruta opp til Bernia var opplagt et bedre/kortere valg enn nord-varianten, og ankomsten med bil var mer behagelig!