Flott tur til flott topp (31.03.2012)

Ascents Trollevassnibba (432m) 31.03.2012

Parkerte ved en skole nordvest for toppen, og ruslet et par hundre meter sørover langs hovedveien her. Stien, som er skiltet, tar av ved gps 32 V 302270 6622958 på ca 45 moh, og går bratt opp østover i skogen. Sør for Valesåta flater det ut, og svinger mer mot sørøst.

Jeg var for ivrig og tok av oppover mot Trollvannet (den stien som er tegnet inn på kartene), og fikk noen våte myrer å forsere, helt til jeg var framme ved selve vannet. Da tok jeg fram gps-en, og skjønte bommerten. Jeg skulle holdt helt inn til DETTE gps-punktet: 32 V 303054 6622948 på 246moh. Der står det skiltet til Trollevassnibba.

Derfor ble det kryssing av myra igjen, og så kløv jeg bratt opp på nordryggen, og fant min egen vei til topps. Flott topp, med god utsikt, varde og bok i kasse! Selv med galt veivalg gikk det under timen opp til topps.

Rett vei ble fulgt ned igjen; stien går ganske nordlig fra toppen, før den svinger på bart fjell mot nordvest, og krysser bekken.

Trollevassnibba reiser seg bratt opp fra Trollevannet. I blant er det ikke så dumt å gå "litt feil." Idyllisk her inne.