Vekket av politiet (31.03.2012)

Ascents Siggjo (473m) 31.03.2012

Overskriften passer kanskje ikke så godt på selve turrapporten, men det har seg slik at jeg overnattet i bilen på p-plassen for Siggjo (merket med skilt fra Rv 592.) Midt på natta - klokka ett - banket det på bilvinduet, og en kar med lommelykt lyste inn. Jeg rullet opp vinduet litt, og han lurte på om det gikk bra med meg? Etter hvert som jeg våknet skjønte jeg at han var politimann, og det ble en liten interessant samtale ut av det hele, da han kjente til disse topptursidene. Da jeg la meg for å sove videre, undret jeg meg litt likevel, på hvorfor politiet vekker en som ligger og sover i sovepose i bilen sin midt på natta, for å spørre om de har det bra…

Vel, neste morgen var det endelig blitt flott vær, og jeg la i vei på grei sti, som to ganger kommer litt innom veien som går oppover i området her nordøst for toppen. Der veien slutter skal en passe litt på; gps 32 V 292651 6629690 på 195moh. Jeg gikk først rett forbi her, av tre grunner: En gravemaskin har herjet litt i området, så noen sti som tar av er ikke så enkel å se med det første. Dernest at skiltet «Siggjo» er montert på «feil» side av et tre; lettest synlig når man kommer NED fra toppen! Tredje grunnen er at veien fortsetter som en bred og tydelig sti rett fram.

Nå gikk det fort oppover nordøsteggen, på fast fjell, delvis isglasur, og over flere små bruer med kjettingrekkverk – alle virket helt unødvendige på meg.
Brukte 50 min opp. Antenne og bygg ved toppen, og postkasse med bok. To-tre punkter kan være kandidater til absolutt høydepunkt her, så jeg gikk på alle, og nøt utsikten; som var meget god i alle retninger. Mot snødekte fjell og Folgefonna var det kanskje finest å se denne solfylte morgenen.

På veien ned møtte jeg mange som kom opp, både trimmere og turgåere, og jeg stoppet og snakket med en kar som var svært interessert i å få vite mer om nødpeilesenderen min (SPOT).

Ikke langt unna oss

Written by 500fjell 08.04.2012 22:44

Så ut som en flott tur på Siggjo! Vi var på Tysnessåta og Mehammarsåto samme dag, så vi gikk nesten på hverandre:) Ble dessverre ikke anledning til å ta Siggjo da bilen streika. Den ligger nå på verksted i Uskedalen som ikke åpner før på tirsdag:(

Sv: Ikke langt unna oss

Written by Olepetter 09.04.2012 09:40

Ja, vi treffes nok før eller seinere! Trodde du var i nord, jeg...Leit med bilen, da!