Mulen, Idrefjäll, Dalarna - sti fra sør (28.08.2019)

Ascents Lill-Nipen (1,115m) 28.08.2019 11:00
Mulen (1,191m) 28.08.2019 11:47
Visits of other PBEs Lillnipen parkering (1,000m) 28.08.2019 11:00

Kjørte på fin-fine veier opp til parkeringa for Lill-Nipen, og fulgte god og tilrettelagt sti opp mot denne. Skjønte fort at OSM-kartet appen benytter seg av, slett ikke stemmer helt med tanke på høydekoter og terreng. Slik er det flere steder i Härjedalen og Dalarna, og røde nåler har ikke vært helt presise. (Slik var det også i dag.)

Tydelig sti opp mot Lill-Nipen, og en del folk møtte jeg også. Siden ble det lite.

Var litt overrasket over at det ikke var noen spesiell markering av toppen her, da stien opp hadde vært såpass forseggjort. Heller ikke var det noen opplagt sti videre mot Mulen, så det ble lett ur-vandring.

Fra Lill-Nipen i retning Mulen, hvis toppmarkering så vidt kan skimtes.

Møtte noen reinsdyr like før toppen, men disse er det så mange av i området, at kameraet etter hvert forblir i lomma... Rød-nåla stemte ikke helt med det opplagte toppunktet. Dette er nå justert.

Mulen har en karakteristisk liten trebygning på toppen.
Fra toppen mot stedets ikoniske fjelltopp Städjan, som får bli turmålet mitt neste gang.

Jeg ble litt redd for at det kunne være høyere punkter innover Nipfjället, men kom etterpå over et topografisk kart for området, som viser at Mulen er høyeste punkt:

Fra Mulen prøvde jeg å følge stien tilbake, men et virvar av tråkk og små varder ledet meg på avveier, inntil jeg var nedi sadelen sørvest for toppen. Da ble stien og oransje-merkinga tydelig, og jeg fulgte denne greit tilbake til parkeringa.

Tilbakeblikk opp bratta mot Mulen; det er grei sti oppover her. Stien kommer opp i laveste punkt i sadelen like sørvest for toppen, men forsvinner nesten deretter - tross merking.