Småhaugan i Rondane, Oppland >500m (21.08.2019)

Ascents Øst for Småhaugan (1,852m) 21.08.2019 12:46
Småhaugan (1,858m) 21.08.2019 12:58
Stygghøin Øst (1,853m) 21.08.2019 14:10
Skagsnebb (1,592m) 21.08.2019 14:44
Visits of other PBEs Skogli camping (695m) 21.08.2019 11:16
Sohlbergplassen (784m) 21.08.2019 11:16
Dørålseter Øvre (1,070m) 21.08.2019 11:17

Anette hadde veldig lyst til å besøke Dørålseter i Rondane, mens jeg hadde en topp på Oppland >500m-lista mi i området. Været var flott i dag, og på veien fra campingplassen stoppet vi ved Sohlbergplassen og knipset litt bilder, før vi fortsatte inn på bomveien til Dørålseter.

Mot Småhaugan og  ruta jeg tenkte å følge opp. Sett fra veien like før Dørålseter.
Mot Småhaugan og ruta jeg tenkte å følge opp. Sett fra veien like før Dørålseter.

Sekken var ferdigpakka, så jeg la i vei opp t-stien mot nordvest nesten før Anette var ute av bilen. Hun skulle kose seg nedi dalen og fotografere og studere blomster og greier, og var såre fornøyd med å slippe å "bli med opp i ura", som hun sa. Etter hvert forlot jeg stien og siktet meg inn på Øst for Småhaugan. Det ble mye ur, som forventet, men det var også løsere ur enn jeg hadde håpet på, særlig i bratta mot slutten. Men ur-vandring har jeg kompetanse på, for å si det slik, så det går i grunnen greit.

Fortsatt mye ur i vente  opp mot Østtoppen.
Fortsatt mye ur i vente opp mot Østtoppen.

Det var frisk vind i dag også, og ganske kaldt i grunnen, men jeg frydet meg over sola og utsikten, og det faktum at jeg endelig skulle få en topp på Oppland >500m-lista igjen!

På fortoppen, Øst for Småhaugan, mot høyeste punkt. I bakgrunnen til venstre, Stygghøin Øst.

Fra østtoppen var det nesten flatt og ganske lettgått terreng, heldigvis, til høyeste punktet, som jeg nådde på godt under de estimerte to timene.

Høgronden, Midtronden og Digerronden sett fra Småhaugan.
Ned mot Dørålen, hvor jeg startet.
Flott panorama fra toppen!

Tok også et videopanorama:

Jeg satte meg i sola i le av vinden, og spiste og koste meg rett under topp-varden. Været inviterte til noe mer, og tidsestimatet jeg hadde gitt fruen i det jeg forlot bilen; 5-6 timer på tur, ga meg rikelig med tid til å ta med meg Styggehøin Øst også, og returnere om Skagsnebb.

Styggehøin Øst og Skagsnebb, og retur
Ura nedover mot Styggehøin Øst var heldigvis forholdsvis grei å gå, men nede i laveste punkt i sadelen kom jeg litt i anfektelser: Jeg kunne nå skrå rett rett sørøst mot Skagsnebb, og droppe hele Styggehøin og over 200 høydemeter opp og ned i ura. Men toppsamler-genet fornektet seg ikke, og jeg fant motivasjon for mer ur! Den skulle vise så å være sånn middels å forsere.
Etter denne toppen forventet jeg å komme i le av vinden, og med sola som varmet litt, ga det ytterligere motivasjon til å stå på opp ura.

Fra Styggehøin Øst tilbake på Småhaugan, som egentlig ikke virket så små.
Trolltinden i senter.

Ned ura mot Skagsnebb gikk det ikke så fort lenger, da ura var løs. Det beste er da å ta det med ro, så man ikke detter og skader seg.

De siste meterne ut mot Skagsnebb, en artig liten topp til Rondane å være, og som tar seg langt bedre ut nede fra Dørålen.
Småhaugan sett fra Skagsnebb i sør.

Etter Skagsnebb ventet mer ur ned nordflanken, men nå begynte det å dukke opp noen gresstuster her og der, som gjorde forholdene litt lettere. Krysset etter hvert Gammelbubekken, men hadde ikke hast med å gå rett ned til t-stien, da terrenget var lettgått. Derfor skjente jeg lett nedover mot øst, inntil det ble en del trær og tettere mellom vierkrattene, før jeg fulgte t-stien tilbake til Øvre Dørålseter.