Gjensyn med Storsølnkletten i Alvdal (20.08.2019)

Ascents Store Sølnkletten (1,827m) 20.08.2019 12:30
Spisskletten (1,690m) 20.08.2019 13:23
Visits of other PBEs Storsølnkletten fra Breisjøseter (970m) 20.08.2019 10:02
Atnsjøen/Breisjøseter p-plass (840m) 20.08.2019 10:03
Breisjøseter (960m) 20.08.2019 10:55

Anette ville ta det med ro i campingvogna på Skogli camping i dag, mens jeg ville sjanse på brukbart vær og gjensyn med Storsølnkletten. Jeg hadde vært på denne i vinterferien 2009 sammen med Lars-Petter, men hadde ikke hatt utsikt fra toppen. Kanskje jeg ville få det i dag?

Toppen sett omtrent fra Breisjøseter i sør.

Med elsykkel inn til Breisjøseter gikk det radig. Etter 50 min kunne jeg sette sykkelen fra meg like før broen over elva, og la i vei videre til fots. Det bør sies at brede dekk, slik min terrengsykkel har, er et "must" på denne veien, da det var mye grov grus.

Stien var merka til topps, og ganske lettgått opp til rundt 1300 m, der det ble brattere og mer ur.

Frisk oppstigning til Storsølnkletten.

Deretter ble det ikke mange hvilestegene opp til toppen. Jeg syntes det gikk noe tungt, men kom til at det måtte være at det var så bratt opp her. Like før toppen tok jeg igjen et ektepar, som håpet de snart var oppe. Vinden var svært frisk, og dessverre la skyene seg rundt toppen igjen nå. Sukk.

Kort opphold på toppen
Boka i kassa på toppen var søkkvåt, vinden pep, og det var ingen utsikt, så jeg fant ingen grunn til å sette seg ned her oppe. Kjørte derfor på videre nedover mot Spisskletten. Nå ble det et lite opplett mot sør, og jeg fisket fram kameraet:

Et lite opplett omtrent ved toppen, i retning sør og Breisjøseter.
Spisskletten sett omtrent fra toppen av Storsølnkletten.

Det var røde t-er også videre, og snart var jeg nede i sadelen mellom de to toppene. Gikk helt ut mot sør, og merket meg at man nok kan returnere på skrå ned ura her. Jeg ville imidlertid ha med meg Spisskletten også, slik at jeg fikk en ny topp.
Det var en del regnbyger på alle kanter nå, og jeg tok matpausa bak en stein i le for vinden, mens det var opphold.
Så fortsatte jeg greit opp på Spisskletten, der det var utsikt:

Storsølnkletten sett fra Spisskletten.
Fra Spisskletten: Mot Mjovassdalskletten, tror jeg.

Jeg kom nå litt i anfektelse om veivalget videre. Det var mye kortere å gå ned i sadelen igjen, og skrå rett ned til Breisjøseter, men hvis det ble øsregn, var det lite moro å gå ned bratt ur, som kanskje også var løs? Det gikk en heftig skur like i sørøst (noe Anette kunne bekrefte seinere på dagen. Det hadde hølja ned på campingplassen, og hun håpet inderlig jeg slapp unna.) Jeg bestemte meg for å "safe" og følge nordryggen fra Spisskletten, som virket lettgått:

Ganske lettgått ned nordryggen fra Spisskletten.

Jeg slapp tydeligvis unna regnet likevel, og fikk en grei tur nedover, før jeg ble utålmodig - og kom dessuten utenfor kartet som var forhåndsnedlastet på peakbook-appen - så jeg skjente i lettgått terreng ned mot vest, og kom snart inn på stien her nede i retning Breisjøseter.

Tilbake ved sykkelen var det nå deilig med en ny type bevegelse igjen, men motvinden var heftig! Godt jeg hadde elkraft, så lenge det varte. Jeg trodde batteriet skulle ta slutt i motbakkene på returen, men det holdt så vidt. Veien er litt krevende å sykle på, da underlaget er så som så. I nedoverbakkene, som det er rikelig av begge veier (dessverre! - jeg liker ikke nedoverbakker på turen opp i fjellet, for da må man sykle i oppoverbakker på returen også), må man ta det svært pent.