Kyrkja og Visbretinden - "hviledag", ha, ha (25.07.2019)

Ascents Kyrkja (2,032m) 25.07.2019 11:07
Kyrkjeoksle (1,843m) 25.07.2019 12:26
Austre Kyrkjeoksle (1,929m) 25.07.2019 13:02
Langvasshøe (2,030m) 25.07.2019 13:59
Visbreatinden (2,234m) 25.07.2019 14:55
Visits of other PBEs Leirvassbu parkering (1,410m) 25.07.2019 09:21
Kyrkja - klyvepunkt i sør (2,000m) 25.07.2019 11:03

Videopanorama fra Visbreatinden:

Vår fjerde turdag ble lagt til Leirvassbu, der jeg foreslo Kyrkja for Lars-Petter. Dette var en kort og grei tur, og dagen skulle fungere som en slags hviledag for meg. Lars-Petter kunne da forlenge turen om han ønsket, og plukke med seg to 2k-topper til på egenhånd.

Men slik skulle det ikke gå. Oppover i motbakkene mot Kyrkja ble jeg overrasket over hvor god form jeg kjente meg i, og med tiden var det heller Lars-Petter som følte han burde hatt en hviledag. På toppen møtte vi bl.a. Rune Haug, som hadde felles peakbookvenner med meg, og fikk en hyggelig snakk.

LP utforsker den nordlige utløperen på Kyrkja.
Mot Høgvagltindene.
Ferdige med Kyrkja - flott topp - klar for mer.
Visbreatind fra Kyrkja.

Vi bestemte oss så for begge å gå Visbreatind, og det bar først over noen Kyrkjeoksler. Like før oppstigningen til Langvasshøi møtte vi ei ungjente som jogga, men som hadde snudd da hun ikke fant en tydelig sti opp til Langvasshøi! Noen sti var det ikke snakk om, men varding her og der, og tidvis litt tråkk og slitte steiner. Så svingte vi greit opp til Langvasshø, før det bar ned i skaret mot Visbreatind.

På Langvasshø - mot Visbreatind. Tråkket opp til topps synes jammen godt på avstand!

Ruta opp kan kort beskrives som "stadig brattere grus- og steinrygg." Det gikk litt tyngre på slutten, men det ble oppveiet av tiltagende utsikt!

På dagens tredje 2k-topp, Visbreatinden.

På returen ble vi tatt igjen av ei anna småjoggende jente fra Leirvassbu, som hadde kløvet opp nordryggen på Visbreatinden. Spreke, disse ansatte ungdamene på Leirvassbu!

Siste biten tilbake til bilen ble nesten ubehagelig varm, og vi måtte ha et forfriskende bad i elva litt nedi dalen. Jeg måtte lagre turen en halv time før vi kom tilbake til Leirvassbu, da mobilen var i ferd med å bli strømtom.

I stedet for en hviledag på meg, var det blitt den lengste fotturen målt i tid (9 t) siden 2015!

Hyggelig møte!

Written by haugert 31.07.2019 20:00

Takk for sist, det var veldig hyggelig å møte dere. ����