Kremtopptur i Vang (Bergsfjellet) og Uksestien (27.06.2019)

Ascents Skjøld (1,577m) 27.06.2019 11:56
Bergsfjellet (1,610m) 27.06.2019 12:41
Bergsfjellet øst (1,427m) 27.06.2019 13:36
Visits of other PBEs Bergsfjellet øst - sti fra øst (660m) 27.06.2019 10:42

Årets kremtoppaksjon har plukket ut Skjøld som kremtopp, men jeg ville gjøre litt mer ut av turen, og blant annet gå ned Uksestien fra Bergsfjellet øst.

"Lenge" før stistart til Skjøld, passerte jeg et skilt med "P Skjøld"! Dette var nytt for meg, men jeg kjørte 650 m til, bare for å se at det nå var parkeringsforbud på Storstølen. Da bør nok PBE-et her fjernes... Ingen andre biler og folk var i sikte, så jeg gadd ikke kjøre tilbake nesten 0,7 km og gå derfra, men falt ned på en mellomløsning; 50 m vekk fra forbudsskiltet...

Opp til Skjøld

Stistart. En del heftige bakker venter.
Friskt vann til vannflaska mi.
Dagens hovedmål, Skjøld og kremtoppkassa. Fortsatt en stund igjen før side 1 blir full i boka her...
Stilig utsyn bl.a. mot pinaklen(e). Tatt omtrent ved Skjøld.
Utsikt fra Skjøld mot Øye og E16, hvor det pågår et vei-prosjekt.

Over Bergsfjellet
Det var ganske lettgått over Bergsfjellet, men begrenset utsikt fra høyeste punkt. Jeg fotograferte ikke her, men var litt spent på nedgangen mot Bergsbotten. Jeg hadde gått her for 6 år siden, og notert at det var ganske bratt. Nå var det tidligere på året, og noen snøfelt gjorde nedgangen meget behagelig og rask.

På vei ned fra Bergsfjellet mot østtoppen (i bildet), var det flere behagelige snøfelt å skli ned.
Ser tilbake mot Bergsfjellet og de fine snøfeltene jeg skled ned på.

Bergsfjellet Øst

Like nord for Bergsfjellet øst er et fint utsiktspunkt med toppkasse.

Video fra toppen:

Fulgte så Uksestien ned igjen - denne var ny for meg. Det fantes ingen varding fra toppen, men to lokale jeg møtte ved varden hadde nettopp kommet opp her, og forklarte at den var grei å gå, og at merking/varding bare gikk opp til ca 1200 m av en eller annen grunn. Det var bare sporadisk antydning til tråkk ned sørryggen, men den var svært lettgått.

Nederst på sørryggen, akkurat der stien på kartet dreier mot øst, fant jeg da også første varde med påmalt hvit V. Fulgte nå vardinga og tråkket, men sleit litt noen steder med å finne dette. Først nedi bjørkekrattet ble det tydeligere. Men vær obs, noen steder er det dyretråkk som forgrener seg ut fra stien, og man kommer fort på avveier.

Stien var bare middels god og bjørkekrattet ganske tett, så det var liten utsikt ned gjennom skauen. Tror ikke jeg vil velge denne veien igjen.

Uksestien går ganske tett oppunder den bratte østflanken på Bergsfjellet øst.
Tilbakeblikk på Uksestien, som krysser bjørkeskauen oppover mot venstre i bildet. Bergsfjellet øst ruver herfra.

Hadde satt igjen el-sykkelen ved bomveien tidligere på dagen, og det var deilig og passe bratt å tråkke seg oppover dalen og tilbake til bilen.

Forrige gang jeg var på Bergsfjellet Øst, gikk jeg i terrenget over tregrensa tilbake til stistart for Skjøld, og det gikk omtrent like raskt som dagens variant, tross el-sykkelen. Så neste gang tror jeg at jeg går direkte tilbake og dropper Uksestien.