I packraft til kommunens nordpunkt (15.06.2019)

Visits of other PBEs Sør-Aurdals nordpunkt (315m) 15.06.2019 16:51

Været og varmen var endelig kommet, og da passet denne lille utflukten på en lørdags ettermiddag. Jeg mente å ha besøkt kommunens nordpunkt i 2010, men siden det var til fots, var det ikke helt godkjent. (Jeg nøyde meg ved å stå på bredden innenfor.)
Parkerte ved E16 ved avkjøringa til Landmark. Veien ned her er ikke lov å kjøre, men det var ingen fysisk bom som stengte. Det er fastboende ved den første gården man kommer til.

Pakka gummibåten i sekken, og tok elsykkelen ned de bratte bakkene - og gruet meg allerede litt til returen i over tjue varmegrader. Det kom til å bli jobb - tross el-kraft!

Sykla forbi den bebodde gården, og satte igjen sykkelen ved den nordligste, som forresten ligger ute til salgs nå. Ruslet de siste bratte meterne ned til brygga her, og blåste opp gummibåten.

Nedenfor Landmark, ved brygga som ble bygget av Farmen-deltakerne for noen år siden.
Det tok meg få minutter å blåse opp packraften.

Padla snart ut og nordvestover, og nøt godt av en sørlig vind som mer enn oppveiet det faktum at elva rant mot meg. Møtte på en liten motorbåt utpå elva, og skipperen skulle jeg møte på etterpå.

Sør-Aurdals nordligste punkt ligger omtrent midt i bildet, og midt i elva.
Ser nedover Begna.

Det var deilig å være til i dag - og en fin variasjon fra fjellturene.

Tilbake ved brygga satt skipperen og kona og tok seg en halvliter - Cola. De kunne fortelle litt om farmen og alt sammen, og vi hadde en hyggelig prat, der de lærte at det faktisk var Sør-Aurdal de så på andre siden av elva - det visste de ikke.

Bakkene tilbake til bilen ble akkurat såpass utfordrende som jeg trodde, tross el-kraft. Likevel tror jeg dette var en gunstig plass å starte for padletur til nordpunktet - i alle fall med en packraft, som ikke er farkosten du vil velge om det er snakk om mange kilometer til sjøs, akkurat.